FSS:ZUR522 Náboženství a religiozita - Informace o předmětu
ZUR522 Náboženství a religiozita v českých médiích optikou kritické diskurzivní analýzy
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 13:30–15:00 Studio 527
- Předpoklady
- Schopnost číst texty v angličtině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Základním cílem kurzu je prohloubit teoretické poznatky studentů o diskurzívní analýze médií a nabídnout jim možnost aplikovat získané vědomosti na konkrétní témata spojená se zobrazováním a informováním o náboženství a religiozitě v tuzemských médiích. Kurz tedy účelně propojuje trojí: teorii, která pojmově a interpretačně ukotví studentské analýzy mediálních textů, metodologii, která umožní projekci těchto konceptů do stabilního a přesvědčivého výzkumného designu, a novinářskou praxi, která zajistí popularizaci získaných výzkumných zjištění.
- Výstupy z učení
- Absolventi kurzu:
- si osvojí koncepty a kontexty religionistiky;
- prohloubí znalost principů kritické diskurzivní analýzy;
- vyzkouší si možnost publicistické prezentace vlastní výzkumné práce. - Osnova
- 1. Úvod do sociologie náboženství (JM)
- 2. Současný stav prezentace náboženství v médiích (JM)
- 3. Metodologie diskurzivní analýzy (KK)
- 4. Estetika náboženství v médiích (OK)
- 5. Skupinová prezentace témat
- 6. Nástroje analýzy I. (KK)
- 7. Nástroje analýzy II. (KK)
- 8. Nástroje analýzy III. (KK)
- 9. První výstupy z vlastních výzkumů
- 10. Samostatná práce na tématu
- 11. Prezentace přepracovaných výstupů
- 12. Příprava výsledného textu (JM, OK)
- 13. Studio Proglas (OK)
- Literatura
- Images in usetowards the critical analysis of visual communication. Edited by Matteo Stocchetti - Karin Kukkonen. Philadelphia: John Benjamins Pub. Co., 2011, vi, 298 p. ISBN 9789027284167. info
- Qualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michał Krzyżanowski. First published. New York: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 216. ISBN 0230019870. info
- RICHARDSON, John E. Analysing newspapers : an approach from critical discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan, 2007, xi, 268. ISBN 9781403935656. info
- FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
- Výukové metody
- - přednáška
- diskuse
- skupinový projekt - Metody hodnocení
- position paper, závěrečný skupinový projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/ZUR522