ZUR532 Audiovisual representations of ideology, hegemony and resistance

Faculty of Social Studies
Spring 2004
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavlína Binková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 10:00–13:30 G019
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz sestává ze sedmi čtyřhodinových bloků, které jsou rozloženy do celého semestru (tj. týden výuka, týden přestávka). Je tvořen sedmi videoprojekcemi (cca. 60 min), po kterých následuje uvedení do problematiky, představení relevantních teoretických a metodologických konceptů a seminář - společný pokus o kritický rozbor promítaného útvaru. Cílem kurzu je pokusit se o kritickou reflexi (televizního) zpravodajství, reklamy a publicistiky za pomoci vybraných konceptů mediální teorie - tedy poskytnout nástroje ke kritické reflexi audiovizuální televizní tvorby. (Představením vhodných metodologických konceptů a jejich aplikace na dané TV útvary může kurz zároveň posloužit jako vodítko pro zpracování vlastní bakalářské či magisterské práce.) Výběrem analyzovaného materiálu se kurz zároveň snaží přestavit (z hlediska televizního zpravodajství) některé významné či unikátní projekty; a částečně také přispět i k jinému náhledu na koncept "televize" a "televizního zpravodajství". Klíčovými pojmy celého semináře jsou: hegemonie, ideologie, propaganda, kulturní průmysl, rezistence, diverze. Kurz pak povede jakousi linii počínajíc vymezením pojmu "propaganda" a "ideologie", přes teorie hegemonie, politické ekonomie médií, hodnoty zprávy, konceptu realismu, hyperreality, reklamního průmyslu až k (optimistickému?) vyústění v představení možností narušování hegemonních strategií (systémů) za pomoci konceptu rezistence a subverze. Každému semináři bude předcházet doplňující veřejná projekce nějak související s jeho tématem (místo a čas: AVC, úterý 18:00-20:00) . Tyto projekce budou otevřeny celofakultní i širší veřejnosti a budou uvedeny krátkým představením díla a jeho tvůrců, případně i průběžně komentovány (pokud se bude jednat o projekci komponovanou z více různých děl). Plán projekcí bude upřesněn do začátku semestru a bude zveřejněn na nástěnce i na Internetu. Absolvování semináře vyžaduje dostatečnou znalost anglického jazyka pro porozumění čteného textu a televizního díla - dvě z výukových projekcí budou v AJ bez překladu do češtiny. Podmínkou účasti kurzu je absolvování alespoň šesti videoprojekcí a seminářů. Účast na každém semináři je podmíněna krátkým resumé ze zadané četby - její seznam bude k dispozici před začátkem prvního semináře (četba: 10-20 stran ČJ nebo AJ, resumé max. 1 str. A4 - 3 000 znaků). Výstupem z kurzu je jednak závěrečná esej (bude upřesněno v průběhu semestru), jednak synopse k některé z uvedených projekcí (bude zařazena jako synopse do internetové databáze Mediálního archívu).
Syllabus (in Czech)
  • úvodní hodina: seznámení s kurzem a jeho zamýslenou koncepcí; mozné podoby TV zpravodajství (od zpravodajských stanic k "video-zpravodajství"); představení jednotlivých klíčových konceptů, jejich návaznosti a souvislosti; upřesnění výstupů a podmínek absolvování kurzu; uvedení do metodologie přístupu k obsahům audiovizuálních médií: kvalitativní a kvantitativní analýza, sémiotická analýza, diskurzivní analýza, výzkumy publika hodina 1: propaganda ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v totalitní společnosti totalitní společnost a teorie masových médií, pojmy ideologie a propagandy, podoby ideologie a nástroje propagandy; rozvoj technologie vs proměny obsahů; komunismus v ČR: základní body ideologie; mýty a znaky; povaha normalizace a role konzumní kultury; postavení televize v rámci stranické politiky, proměny této pozice poznámka(omezení): obsahy vs účinky (chybějící výzkum publika) metoda: obsahová analýza, sémiotická analýza projekce: zpravodajská relace TN z 80tých let (archív ČT) hodina 2: politika, ekonomie, ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v USA systémový pohled na média; média a demokratická společnost; propaganda model; ekonomický tlak a kulturní průmysl; model komerční televize; pojem kulturní hegemonie a redefinice pojmu ideologie: jejich zdroje a vliv na mediální obsahy; masové publikum: TV zpravodajství jako enfotainment, teorie hodnoty zprávy poznámka (omezení): mechanismy rezistence jako narusování hegemonie metoda: obsahová analýza projekce: TV zpravodajství CNN, 20. 3. 2003 (MA) hodina 3: manipulace, ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v ČR demokratický systém a ideologie: moznosti a podoby reprodukce dominantní ideologie; role zurnalisty v mediálním systému; model televize veřejné sluzby; teorie hodnoty zpráv; mediální elity, enfotainment, personalizace, narativita, dramatizace, realismus metoda: obsahová analýza hodina 4: symbol, reprezentace, ideologie: utváření mediálního diskurzu proces utváření mediálního diskurzu; klíčové faktory a vlivy; mediální událost, realita a její reprezentace; realismus vs hyperrealita; cirkulace informací metoda: diskurzivní analýza projekce: ČT - debata o zasedání MFF a SB v Praze, název pořadu !, 2000, zpravodajství ze zasedání MMF hodina 5: kulturní průmysl, hegemonie, patriarchát: TV reklama TV reklama jako jedna z forem mediální hegemonie - ekonomická a symbolická role reklamy: ekonomie a média, mediální reprezentace; feministická kritika společnosti, pojem patriarchální společnost; dominantní a opoziční významy; sociální reklama metoda: sémiotická analýza projekce: reklamní bloky českých televizních stanic, rok 2003 (MA) (+sociální reklama ) hodina 6: ideologie a rezistence: samizdatová televize v ČSSR totalitní společnost a rezistence; koncept "alternativní televize". televizní samizdat v ČSSR: Videomagazíny K. Kyncla, Originální Videojournal, Videomagazín Vokna; video - nové technologie a moznosti narusování mediální hegemonie; amatérismus vs "profesionalita" metoda: obsahová analýza, diskurzivní analýza projekce: Originální Videojournal 1, jaro 1988, 120 min hodina 7: dominantní ideologie a subverze: TV sborníky nová média, nové zánry a moznosti subverze; gloální vs lokální prostředí; potenciál videotechnologie; ekonomická nezávislost médií a multiplicita významů; nezávislá TV (tv naex, undercurrents): moznost redefinice pojmu TV zpravodajství nebo jiná podoba manipulace?; dominantní významy - mediální reprezentace a stereotypizace projekce: videosborník Undercurrents, 2, 1995 (?)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: kontakt: binkova@fss.muni.cz; čas-místo: AVC, pátek 10:00-13:00.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/ZUR532