ZUR553 Média, globalizace a proměny identity

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Miessler (cvičící)
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Po 16:00–17:40 AVC
Předpoklady
Tento kurz se vypisuje současně pro bakalářské studium (specializace Mediální studia) i pro magisterské studium. Je volným pokračováním kurzu ZUR278 Média, modernita a národní identita; v případě převisu zájemců nad kapacitou budou mít přednost jeho úspěšní absolventi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je představit roli masových médií v procesech globalizace a jejich vliv na proměny kulturní identity na přelomu 20. a 21. století. Úvodní část je věnována přehledu hlavních dimenzí globalizačního diskurzu - politické, ekonomické a kulturní. Poté je pozornost přesunuta k problematice globalizace komunikačních technologií a masových médií. Kurz se zabývá jak strukturálními procesy ovlivňujícími současnou podobu mediálního světa (deregulace, koncentrace, konglomerizace, internacionalizace), tak jejich viditelnými či potenciálními důsledky, resp. riziky pro mediální prostředí konkrétních zemí (případová studie: News Corporation). V této souvislosti je zvláštní pozornost věnována diskurzu kulturního/mediálního imperialismu, představení jeho historie (včetně debaty o tzv. Novém světovém informačním a komunikačním řádu), hlavních argumentů a jejich kritice, opírající se mj. o vývoj regionálních mediálních trhů v posledních desetiletích 20.století (zejm. Latinská Amerika, Asie). V závěrečné části bude diskutován fenomén aktuální proliferace tzv. globálních televizních formátů (Big Brother, Survivor, Pop Idol aj.), a to jak z hlediska produkce, respektive mediálního průmyslu, tak divácké recepce.
Osnova
  • 1. úvod do kurzu, požadavky 2. úvod do diskurzu globalizace 3. politická a ekonomická dimenze globalizace 4. globalizace kultury a identity 5. globalizace (komunikačních) technologií 6. strukturální změny mediálního prostředí v globálním kontextu 7. globální mediální koncerny: vliv a kritika 8. média a diskurz kulturního imperialismu 9. "zpětný tok" a regionalizace mediální produkce 10. Glokalizace a hybridizace 11. reality shows a globalizace televizních formátů 12. globální publikum či lokální rezistence? 13. zápočtový týden
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu: - četba zadané literatury, zpracovávání stručných summary a aktivní participace v diskusích; - vypracování závěrečného eseje (2500-3000 slov, téma bude zadáno v průběhu kurzu)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2008/ZUR553