ZUR559 Metody a techniky výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Pokorná (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 18:00–19:40 AVC, Čt 18:00–19:40 PC54
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR559/01: Čt 16:00–17:40 PC54, J. Pokorná, M. Urbániková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, obsahová analýza a pod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí kurzu je také úvod do deskriptivní a inferenční statistiky a do zpracování dat v programu SPSS. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému budou věnovány praktické workshopy v polovině semestru a na konci semestru, a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky. Co lze čekat od metodologie výzkumu? Mediální studia jako vědecká disciplína, její místo v systému věd. 2. Co je věda (vědecký přístup) a jakou má strukturu. Vědecká metoda jako nástroj poznání. Specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami. Věda jako kumulace nebo sled vědeckých revolucí? Co jsou to paradigma? Hlavní výzkumná paradigmata (pozitivismus, konstruktivismus/interpretativní přístupy, pragmatismus/kritický realismus). 3. Logika sociálně-vědného výzkumu (deduktivní/induktivní přístup ke zkoumání sociální reality); účel výzkumu (explorativní, deskriptivní, explanační); přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik; metodologická triangulace. 4. Design empirického výzkumu I.: výzkumný problém, výzkumné téma a cíl výzkumu; kontext výzkumu a práce s literaturou; volba výzkumné strategie; výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Návrh a projekt empirického výzkumu. 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace: hledání indikátorů. Praktické příklady designu empirických výzkumů z oblasti mediálních a komunikačních studií. 6. Výběr vzorku, problematika validity, reliability a reprezentativity, pilotáž. 7. Workshop I.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů. 8. Survey I.: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení. 9. Survey II.: konstrukce dotazníku, škálovací techniky. 10. Obsahová analýza I.: definice, charakteristika, aplikace; historie obsahové analýzy mediálním výzkumu; design, výběr výzkumného souboru pro OA; formy obsahu a typy jednotek v obsahové analýze. 11. Obsahová analýza II.: validita a reliabilita v obsahové analýze; výstupy a prezentace dat z obsahové analýzy; praktické příklady výzkumů využívajících techniku obsahové analýzy. 12. Volný týden – domácí příprava projektu mediálního výzkumu. 13. Workshop II.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů.
Literatura
  • Constructing social research : the unity and diversity of method. Edited by Charles C. Ragin - Lisa M. Amoroso. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2011, xii, 235. ISBN 9781412960182. info
  • NORUŠIS, M. J. PASW statistics 18 : statistical procedures companion. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009, 630 s. ISBN 9780321673367. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819. info
  • Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Edited by Máire Messenger Davies - Nick Mosdell. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. URL info
  • KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2004, xxiii, 413. ISBN 9780761915454. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
  • A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
  • NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xviii, 301. ISBN 0761919783. info
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001, 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. info
  • BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338. ISBN 0745617670. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
  • VAUS, D.A. de. Surveys in social research. 4th ed. London: UCL press, 1998, xii, 411 s. ISBN 1-85728-542-5. info
Výukové metody
Přednášky kombinované s praktickými ukázkami mediálních výzkumů; semináře procvičující statistickou analýzu dat
Metody hodnocení
Studenti píšou v průběhu kurzu dva písemné testy a vypracovávají dva úkoly: první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.