ZUR705 Teorie masové komunikace II (Historické proměny teorie mediálních účinků)

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Menclerová (pomocník)
Mgr. Jana Pokorná (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Pá 9. 10. 11:45–13:15 P21, Pá 6. 11. 11:45–13:15 P21, Pá 4. 12. 11:45–13:15 P21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálního působení
Osnova
  • 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
  • 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
  • 3.týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
  • 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
  • 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
  • 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
  • 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
  • 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 10. týden - Teorie vědomostní propasti
  • 11. týden - Spirála mlčení
  • 12. týden - Kultivační teorie
  • 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
Literatura
  • McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
  • McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
  • Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
  • Klapper, J.: The Effects of Mass Communication.In: Berelson, B., Janowitz, M. (eds). Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press 1966
Metody hodnocení
přednášky domácí úkoly písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.