ZUR708 Publicistické žánry

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Pá 1. 10. 10:00–11:30 P24, Pá 12. 11. 10:00–11:30 P24, Pá 10. 12. 10:00–11:30 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Kurz je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Kurz je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil
Osnova
  • 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
  • 2. Žánry a jejich variabilita
  • 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
  • 4. Fejeton a příbuzné žánry
  • 5. Názorové žánry
  • 6. Interview
  • 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
  • 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
Literatura
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
  • KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
Metody hodnocení
Výuka se uskutečňuje formou hromadných a individuálních konzultací, e-learningu a samostudia.
V průběhu semestru studenti zpracovávají pět samostatných úkolů. Rozsah úkolů je do 20 stran celkem a kontrola a zpětná vazba studentům se uskutečňuje prostřednictvím e-learningu a na konzultacích.
Zkouška se skládá z 5 úkolů - 3 publicistických prací, 2 seminárních prací a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 350 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 210 bodů, z toho aspoň 50 bodů z testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.