ZUR711 Publicistické žánry II

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Předpoklady
ZUR708 Publicistické žánry
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz navazuje na předmět Publicistické žánry I (ZUR 708). Cílem kurzu je seznámení se současnou praxí a uplatněním publicistických žánrů v tištěných médiích. Je zaměřen především na variabilitu a distribuci žánrů a jejich reflexi.
Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky jednotlivých žánrů a bude informován o jejich současném vývoji v kontextu české žurnalistiky.
Seznámí se také s pojímáním publicistických žánrů v zahraničí.
Osnova
  • 1) Speciální a okrajové publicistické žánry:
  • - analýza
  • - fejetonové útvary
  • - soudnička
  • - nekrolog
  • - portrét, profil
  • - polemika, úvaha
  • 2) Praxe publicistických žánrů
  • - variabilita a naplnění znaků žánru
  • - distribuce žánrů
  • 3) Reflexe žánrů
  • 4) Publicistické žánry v zahraničí
Literatura
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
  • KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
Výukové metody
Výuka se uskutečňuje formou hromadných a individuálních konzultací, e-learningu a samostudia. V průběhu semestru studenti zpracovávají pět samostatných písemných úkolů (z toho dva publicistické). Rozsah úkolů je do 20 stran celkem a kontrola a zpětná vazba studentům se uskutečňuje prostřednictvím e-learningu a na konzultacích.
Metody hodnocení
K úspěšnému zakončení kurzu je zapotřebí odevzdat pět písemných prací. Každá práce bude hodnocena 50 body. Celkem lze tedy získat 250 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat alespoň 170 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/ZUR711