ZUR714 Žurnalistická etika

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Svatava Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Jan Hanák
Rozvrh
So 7. 10. 14:00–15:40 P52, So 4. 11. 14:00–15:40 P52, So 2. 12. 14:00–15:40 P52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je úvodem problematice mediálních profesí a žurnalistické etiky. Přednášková část kurzu seznamuje posluchače s s teoretickými základy aplikované etiky a souvisejícími disciplínami. Hlavními tématickými okruhy kurzu jsou: Etika jako součást filozofie. Mediální právo a samoregulace. Roviny reflexe profesní etiky: osobnostní, profesní a občanská. Profesní, odborné a občanské aktivity a instituce v oblasti médií. Normy a hodnoty. Reflexe morálních dilemat žurnalistické etiky na vybraných kauzách.
Osnova
  • Fakulta sociálních studií Masarykovy Univerzity Kombinované studium 2006/2007 (podzim) Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS, Gorkého 7, 602 00 Brno Název kurzu: ÚVOD DO ŽURNALISTICKÉ ETIKY (ZUR714) Garant: Svatava Navrátilová, Ph.D., e-mail: snavrati@fss.muni.cz, snavratilova@centrum.cz Cíl kurzu: Cílem kurzu je pomocí tří tématických přednášek, studia předepsané literatury a psaní samostatných esejů přinést základní orientaci v problematice žurnalistického povolání, profesní etiky a aplikované etiky jako součásti jedné z filozofických disciplín. Zakončení kurzu: Zkouška se koná formou kolokvia. Podmínkou účasti na kolokviu je vypracování závěrečné eseje a její odevzdání nejpozději týden před zvoleným termínem zkoušek (stanovených studijním oddělením pro kombinované studium) a dále přijetí všech zadaných písemných prací a úkolů. Konzultace: osobně v konzultačních hodinách garanta kurzu nebo podle dohody, mailem průběžně po dobu podzimního semestru. Organizace kurzu: Práce za I. –III. blok studenti zasílají průběžně prostřednictvím odevzdávány v IS. Podmínkou pro možnost vykonat závěrečné kolokvium je splnění všech zadaných úkolů před prvním vyhlášeným termínem zkoušky. Zadané úkoly je třeba vypracovat v předepsaném rozsahu, přílohy se do předepsaného rozsahu nezapočítávají, ale je k nim přihlíženo při celkovém hodnocení úkolu. Zkouška: v termínech podle harmonogramu studijního oddělení. Výsledná známka je dána průměrem ohodnocení závěrečné eseje a prezentačního výkonu na kolokviu. A. OBSAHOVÉ A ČASOVÉ ROZVRŽENÍ KURZU I. BLOK. V prvním bloku absolvují studenti úvodní přednášku na téma místo profesní žurnalistické etiky v mediálním prostředí a krátký vhled do základních pojmů. Samostatným studiem a prvním úkolem je přednáška doplněna o možnost ujasnit si rozdíl mezi etikou jako součástí filozofického myšlení a její aplikovanou podobou, kterou představuje praktická disciplína konkrétního oboru. Výklad základních pojmů etika, morálka, mravnost, étos. Deskriptivní a normativní etika. Aplikovaná etika. Studijní úkol č. 1.: Napište esej na téma etika v dějinách myšlení o morálce. Struktura práce: a) výklad pojmů etika a morálka b) pojetí etiky konkrétní osobnosti (filozof, politik apod.) nebo tezí filozofického směru, jehož součástí jsou etické otázky c) možné paralely či vztah (inspirace) zvolené osobnosti či směru k žurnalistické etice. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: BRÁZDA, Radim: Úvod do srovnávací etiky. KLP, Praha 1998, s. 29–114. SCRUTON, Roger: Průvodce inteligentního člověka filosofií. Barrister&Principal, Brno 2003, s. 91–114. ARISTOTELES: Etika Níkomachova. Nakladatelství Petr Rezek, Praha 1996, s. 25–66. BRÁZDA, Radim: Srovnávací etika. KLP, Praha 2002, s. 34–88. BRÁZDA, R.–JEMELKA, P.–LUŽNÝ, D.–SEKERÁK, J.: Vybrané problémy soudobé etiky. Masarykova univerzita, Brno 1993, s. 1–114. II. BLOK Druhý blok je uveden přednáškou na téma proměny žurnalistické profese. Identita, regulace a samoregulace, dilemata mediálních profesí. Během druhého bloku zpracují účastníci kurzu opět jeden úkol. Studijní úkol č. 2. Esej na téma Být či nebýt novinářem v rozsahu 3 normostran. Reflektujte problémy současných mediálních profesí podle literatury, obsažené v čítance ke kurzu nebo aktuálních diskusí v médiích. Pokud máte vlastní zkušenosti z výkonu žurnalistického povolání a příbuzných oborů (např. Public Relations), mohou sloužit jako východisko pro reflexi na téma profesní etiky. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: LIPOVETSKY, G.: Soumrak povinnosti. Prostor, Praha 1999, s. 254–268. KUNCZIK, Michael: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha 1994, s. 63–105. McNAIR, Brian: Sociologie žurnalistiky, Portál, Praha 2004, s. 64–83. VYBÍRAL, Zbyněk: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci, Portál, Praha 2003, s. 111–119. SLONKOVÁ, S.–KUBÍK, J.: Tíha olova, Pragma, Praha 2001, s. 1–59 a 247–291. BERNSTEIN, C.–WOODWARD, B.: Všichni prezidentovi muži, BB art, Praha 2002, s. 1–41 a 305–312. III.BLOK Závěrečná přednáška je věnována nejznámějším kauzám z praxe novinářských profesí a typologii samoregulačních institucí v médiích. Je úvodem k třetímu samostatnému úkolu. 3. úkol: Vyberte jednu samoregulační instituci v českém, evropském nebo světovém prostředí a napište její portrét. Struktura práce: a) typ instituce (profesní, zaměstnavatelská, občanská apod.) b) zaměření, pravomoce a činnosti c) historie a nejdůležitější kauzy. Rozsah: 3–4 normostrany Literatura a zdroje: Bech-Karlsen, Jo: Být při tom. Reportáž jako metoda a žánr, Institut for NORDESTRENG, Kaarle: Ethics and Professional Codes in Journalism: New Rules for the 21th Century. In: Changing Media and Communications. Ed. by Y.N. Zassoursky and Elena Verbanova. Faculty of Journalism/Publisher ICAR, Moscow 1998. s. 113–129. Příklady etických kodexů a samoregulační praxe: Rezoluce Rady č. 1003 o etice žurnalistiky z r. 1993 Etický kodex novináře Syndikátu novinářů ČR z r. 1999 Etický kodex čas. Týden z r. 1998 a Etický kodex novináře MF DNES z r. 2002 Etické kodexy ze Slovenska, Maďarska a Německa ONO – Organization of News Ombudsmen, PCC – Press Complain Commission ZKOUŠKA = závěrečná esej+prezentace a diskuse na kolokviu 4. úkol: Závěrečná práce v rozsahu 5–6 normostran je rozšířením některého ze tří dříve vypracovaných úkolů. Jako téma lze zvolit: kauzy, soudní spory v mediálních profesích, novinářské osobnosti nebo problémy a dilemata ovlivňující žurnalistickou etiku aj. podle dohody s vyučující. Přitom je téma zasazeno do obecnějších teoretických souvislostí. Hodnocení závěrečné práce tvoří 2/3 celkového hodnocení (výsledné známky zkoušky). Zbývající 1/3 hodnocení je dána výkonem u kolokvia. Student si může zvolit i jiné, dohodnuté téma, které dosud nezpracovával. Je možné zpracovat téma i ve dvojici s jiným frekventantem tohoto kurzu v přiměřeně rozšířeném rozsahu. Literatura a zdroje: BURTON, G.–JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Barrister&Principal, Brno 2001, s. 115–154 a 279–310. BARTOŇ, Michal: Svoboda projevu a její meze v právu České republiky. Linde, Praha 2002, s. 77–99 a s. 137–147 a 220–305. KOVAŘÍKOVÁ, Dana: Role televizního vysílání veřejné služby v současném evropském kontextu. In: Média a realita 2002. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno, s. 214–236. NAVRÁTILOVÁ, Svatava: Mediální sféra české společnosti po roce 1989: Normativní a axiologické aspekty. In: Média a realita 2003. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno, s. 255–282. B. LITERATURA KE KURZU A POŽADAVKY NA KURZ CELKEM Základní: Úvod do žurnalistické etiky. ZUR 714. Soubor textů do kurzu. Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS MU. Brno 2004 Doplňující: Všeobecné příručky k dějinám filozofie, etického myšlení, slovníky etiky nebo filozofie a sociologie, které obsahují potřebná slovníková hesla pro zvolená témata. Celkem (základní literatura) ke čtení 412 stran čítanky (souboru textů do kurzu). Soubor textů je v tištěné podobě v prodeji v knihkupectví na FSS MU, Joštova 10, přízemí a k prezenčnímu studiu ve studijních materiálech v knihovně FSS. E-learnigová podoba kurzu v pilotní podobě bude průběžně doplňována a aktualizována.
Literatura
  • C. LITERATURA A ZDROJE MIMO ČÍTANKU
Metody hodnocení
Studenti vypracují tři průběžné úkoly k jednotlivým tématickým blokům konzultací, zadávané e-learningovou formou prostřednictví IS MU a jednu závěrečnou esej, kterou obhajují kolokviálně. Výsledné hodnocení je dáno součtem bodů za všechny úkoly během semestru. Ke kurzu je připraven rovněž soubor textů z doporučené literatury a internetových zdrojů a metodický průvodce studiem a souhrn prezentací, které slouží jako opora pro ústní přednášky vyučující
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.