ZUR740 Dějiny médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Mgr. Vojtěch Šrámek (pomocník)
Bc. Michaela Vařeková (pomocník)
Mgr. Aneta Zachová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 1. 3. 14:00–15:30 AVC, 15:45–17:15 AVC, Pá 28. 3. 11:45–13:15 AVC, So 26. 4. 10:00–11:30 AVC, 11:45–13:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je seznámit posluchače s předními tématy vývoje převážně tištěných médií v klíčových zemích euroamerického civilizačního prostoru (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy americké) od 16. století do poloviny 20. století.
Kurs se koncentruje na problematiku tezaurace a přenosu informace a obrazu, proces výroby tištěných médií a cenzuru a regulaci médií, dále na tematiku tvůrců tištěných médií, jejich publikum, jakož i na problematiku mediálních účinků a ekonomických aspektů spojených s médii (inzerce, reklama, distribuce). Kurs rovněž prezentuje základní proměny tištěných mediálních produktů ve vymezeném časoprostoru, všímá si vývoje jejich periodicity, nákladů, obsahu i formy. Specifický důraz klade kurs na tematiku nástupu masového tisku v průběhu 19. století.
Osnova
  • 1. Úvodní lekce
  • 2. Přenos slova a textu
  • 3. Přenos obrazu
  • 4. Proces výroby tištěných médií
  • 5. Tvůrci tištěných médií
  • 6. Cenzura a regulace médií
  • 7. Nástup masových tištěných médií
  • 8. Rozšíření, periodicita, náklad tištěných médií
  • 9. Proměny obsahu tištěných médií
  • 10. Proměny formy tištěných médií
  • 11. Inzerce, reklama, distribuce
  • 12. Publikum tištěných médií
  • 13. Funkce a působení tištěných médií
Literatura
  • KÖPPLOVÁ, Barbara a Ladislav KÖPPL. Dějiny světové žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Novinář, 1989, 332 s. URL info
  • PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 8024606186. info
  • Serafínová, Danuša: Dejiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1994
  • STÖBER, Rudolf. Mediengeschichte : die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates : eine Einführung. 1. Aufl. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 2003, 235 s. ISBN 3531140388. info
  • ŠEFČÁK, Luboš a Juraj VOJTEK. Dejiny svetového novinárstva. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003, 177 s. ISBN 80-223-1703-9. info
  • Šefčák, Luboš-Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1992
  • Wilke, Jürgen: Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. Von den Anfängen bis ins 20. Jahrhundert. Böhlau Verlag, Kolín n. Rýnem-Výmar-Vídeň 2000
Výukové metody
Kombinované studium.
Metody hodnocení
Kurs je ukončen písemnou zkouškou.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.