ZUR747 Úvod do metodologie vědy a výzkumu

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 2. 3. 11:45–13:15 AVC, Pá 6. 4. 10:00–11:30 AVC, Pá 4. 5. 10:00–11:30 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními a kvalitativními výzkumnými metodami a technikami používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, obsahová analýza apod.). Po stručném úvodu do epistemologických základů sociálně vědního poznání provede kurz studující jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby výzkumného tématu přes specifikaci výzkumného cíle a výzkumné otázky, formulaci hypotéz, operacionalizaci, až po volbu metody a výběr vzorku (včetně problému reprezentativity). Současně se zaměří na otázku, jak (ne)informovat o výsledcích empirického výzkumu.
Osnova
  • Část 1: Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Logika sociálně-vědného výzkumu. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik.
  • Část 2: Design empirického výzkumu. Výběr vzorky, validita, reliabilita. Práce s daty.
  • Část 3: Survey. Obsahová analýza. Jak (ne)informovat o výsledcích výzkumu.
Výukové metody
přednášky, cvičení
Metody hodnocení
Zápočet je udělen po splnění 3 průběžných úkolů (každý max. 30 b). Celkové hodnocení: Z: 55 – 90 bodů NZ: méně než 55 bodů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.