ZUR784 Media relations

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Fojtová (cvičící)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Jáchym Michal (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZUR784/1605: Rozvrh nebyl do ISu vložen. T. Fojtová
ZUR784/1705: Rozvrh nebyl do ISu vložen. T. Fojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 114 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s teorií a praxí media relations jako nedílné součásti public relations. Studenti získají přehled o činnosti a pracovní náplni tiskového mluvčího či PR pracovníka, jeho roli ve vztahu k médiím a postavení ve firmě/organizaci. Seznámí se základními principy žurnalistiky a práce novinářů tak, aby s nimi mohli úspěšně spolupracovat. Budou schopni definovat tradiční nástroje media relations /tiskové zprávy či tiskové konference apod./ a jejich přípravu si vyzkouší v praktických cvičeních. Procvičí si principy krizové komunikace a budou schopni navrhnout konkrétní komunikační strategii pro danou situaci. V závěru kurzu si v rámci praktického semináře natrénují vystupování před mikrofonem a kamerou. Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni uplatnit nabyté znalosti v praxi.
Osnova
  • 1. Media relations jako součást public relations Principy budování vztahů s médii, činnost tiskových oddělení a tiskového mluvčího, kompetence, předpoklady, pasivní a aktivní přístup k médiím, výhody a nevýhody oboe strategií
  • 2. Tisková zpráva jako základní nástroj media relations Výběr tématu, pravidla pro psaní tiskových zpráv, jazyk, styl, grafická úprava, typologie, načasování, strategie distribuce, databáze médií, zpětná vazba, praktický nácvik přípravy tiskové zprávy
  • 3. Tisková konference a další moderní nástroje media relations Scénář tiskové konference, výběr účastníků, místa a času konání konference, oslovení médií, příprava textového a obrazového materiálu, fotodokumentace, zpětná vazba, praktické ukázky
  • 4. Krizová komunikace Identifikace krizových situací, typologie, nástroje a pravidla pro krizovou komunikaci, strategie krizové komunikaci, využití externích služeb, vyhodnocení dopadu krize
  • 5. Specifika vystupování v TV a rozhlase Zásady při poskytování rozhovoru pro TV a rozhlas, příprava na rozhovor, základy rétoriky a prezentace
  • 6. Mediální trénink Praktický nácvik vystupování před mikrofonem a kamerou v TV studiu. Účastníci si vyzkouší jak prezentovat před kamerou ve třech různých situacích. Všechna vystoupení budou zaznamenána a následně rozebrána s lektorem.
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 183 s. ISBN 9788024737805. URL info
  • FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2012, 214 s. ISBN 9788024739267. URL info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, 152 s. ISBN 9788087500286. info
    doporučená literatura
  • BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
  • POSPÍŠIL, Pavel. Efektivní public relations a media relations. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002, xvii, 153. ISBN 8072268236. info
    neurčeno
  • VĚRČÁK, Vladimír, Jana GIRGAŠOVÁ a Renata LIŠKAŘOVÁ. Media relations není manipulace. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. ISBN 8086119432. info
Výukové metody
Výuka se realizuje prostřednictvím online kurzu rozděleného do pěti bloků. V rámci jednotlivých bloků řeší studenti praktické úkoly. Na závěr kurzu je na 16.5. a 17.5. připraven jednodenní praktický seminář v TV studiu, kde si studenti vyzkouší vystupování před mikrofonem a kamerou.
Metody hodnocení
písemné úkoly a případové studie, účast na závěrečném praktickém semináři v TV studiu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá distanční formou za pomoci nástrojů e-learningu, na konci semestru bude jeden společný jedno až dvoudenní workshop (pátek, sobota).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015.