ZURb1111 Cvičné médium

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Albrecht (cvičící)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Gejdoš (cvičící)
Mgr. Tomáš Svoboda (cvičící)
Ing. Bc. Miloš Šenkýř (cvičící)
PhDr. Jan Tomandl (cvičící)
Bc. Jana Ustohalová (cvičící)
Mgr. Aleš Winkler, MBA (cvičící)
Mgr. Pavlína Ondráková (pomocník)
Mgr. Samuel Prílepok (pomocník)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 16. 9. 12:00–13:40 AVC
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZURb1111/01: každé liché pondělí 10:00–11:40 Studio 527, J. Ustohalová
ZURb1111/02: Po 30. 9. 12:00–13:40 Studio 527, Po 14. 10. 12:00–13:40 Studio 527, Po 11. 11. 12:00–13:40 Studio 527, Po 25. 11. 12:00–13:40 Studio 527, Po 9. 12. 12:00–13:40 Studio 527, J. Tomandl
ZURb1111/03: každé liché pondělí 12:00–13:40 Studio 527, T. Svoboda
ZURb1111/04: každé sudé pondělí 18:00–19:40 Střižna 531, P. Albrecht
ZURb1111/05: každé sudé úterý 18:00–19:40 PC54, P. Gejdoš
ZURb1111/06: St 18:00–19:40 bude_upresneno, M. Šenkýř, A. Winkler
Předpoklady
! ZUR109 STISK &&! NOW ( ZUR109 STISK )&&( ZUR130 Úvod do zpravodajství )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cvičné médium funguje v intenzivní spolupráci s lektory z praxe jako ucelený projekt mediální organizace, studenti pracují v rámci multimediálního newsrooomu, v rozhlasovém a televizním studiu samostatně (pouze pod supervizí lektorů) a jejich činnost zahrnuje nejenom práci redaktora, ale i vedení redakce (šéfredaktor, editor) a v provázanosti na jiné kurzy také distribuce a podpory „prodeje“ média, případně jeho inzerce. Výstupem práce studentů je kompletní online médium (deník/rádio/televize) s publikací příspěvků s důrazem na multimedialitu (psaných, audio i video příspěvků). Cílem je, aby si studenti vyzkoušeli různé funkce v základních odděleních mediální organizace, s důrazem na práci redakce. Hlavním cílem kurzu je zprostředkovat studentům znalosti a dovednosti potřebné pro žurnalistu na základních pozicích v online a tištěných médiích, v rozhlasu a televizi. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Absolvent kterékoliv seminární skupiny kurzu nabude takové praktické a funkční znalosti a dovednosti oboru, které mu umožní na navazující odborné praxi velmi rychlé zapojení do žurnalistické práce v redakci příslušného typu média a posléze profesionální práci na základních novinářských pozicích.
Osnova
  • Osnova: 1.–12. Vytváření online deníku/rádia/televize v jednotlivých seminárních skupinách (které spolu koordinují činnost) v této časové posloupnosti: a) Porada k přípravě aktuálního vydání. b) Příprava materiálů do aktuálního vydání. c) Konečná úprava připravených materiálů a jejich vydání ve cvičném médiu. d) Zhodnocení aktuálního vydání, návrh změn ke zlepšení práce a porada k přípravě dalšího vydání. Každá seminární skupina přitom vydá za dobu semestru zpravidla šest týdenních vydání cvičného média.
Literatura
    povinná literatura
  • PAPPER, Robert A. Broadcast news & writing stylebook. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xiv, 318. ISBN 9781138682610. info
  • BURUM, Ivo a Stephen QUINN. MOJO : the mobile journalism handbook : how to make broadcast videos with an iPhone or iPad. First published. New York: Focal press, Taylor & Francis Group, 2016, xii, 310. ISBN 9781138824904. info
  • GITNER, Seth. Multimedia storytelling for digital communicators in a multiplatform world. Edited by Thomas R. Kennedy. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xxii, 405. ISBN 9780765641328. info
  • HICKS, Wynford, Sally ADAMS, Harriett GILBERT, Tim HOLMES a Jane BENTLEY. Writing for journalists. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, x, 200. ISBN 9781138932104. info
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 156 s. ISBN 978-80-210-7589-4. URL info
  • BULL, Andy. Multimedia journalism : a practical guide. New York: Routledge, 2010, xiii, 491. ISBN 9780415478236. info
Výukové metody
Semináře a praktická žurnalistická práce. Výuka se koná v seminárních skupinách zaměřených na jednotlivé typy médií – online (včetně tištěných médií), televize, rozhlas. Každá seminární skupina pracuje jako zpravodajská redakce příslušného typu média, vyrábí žurnalistické produkty od nápadu/tipu až po konečné umístění do cvičného internetového média. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Každý student musí vyrobit určený počet žurnalistických produktů v minimálně dostatečné kvalitě a minimálně jeden výrobní týden cvičného média pracovat jako člen vedení skupiny/redakce (editor či šéfredaktor). Hodnotí se aktivita a kvalita vyhledávání vhodných témat na seminářích/poradách plus práce s informacemi a zdroji a výsledné zpracování produktu (článku, audio či video příspěvku). Výsledná známka je pak udělená podle počtu celkově dosažených bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.