ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Hálová (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Předpoklady
! ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu &&KREDITY_MIN(20)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za úkol seznámit studující se základními pojmy a koncepty metodologie mediálního výzkumu, a to od teorií vědeckého poznání, přes hlavní paradigmata sociálních věd a mediálních studií, logiku a design empirického výzkumu, až po hlavní výzkumné metody a techniky a otázku etiky výzkumu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studující: a) rozumět základním termínům a konceptům metodologie sociálních věd a mediálního výzkumu, b) rozumět logice empirického výzkumu, c) znát základní kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody a techniky, jejich využití a jejich silné a slabé stránky, d) umět interpretovat data a výstupy výzkumů.
Osnova
  • Organizace kurzu: 1. Úvodní hodina, organizace kurzu. 2. Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. 3. Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Účel a použití mediálního výzkumu. 4. Logika a design sociálně-vědního výzkumu. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik. 5. Role teorie v mediálním výzkumu, teoretická stať, systematická přehledová studie. 6. Výběr výzkumného souboru. Validita, reliabilita. 7. Survey. 8. Obsahová analýza. 9. Experiment v mediálním výzkumu. 10. Kvalitativní výzkum a konstruktivistické paradigma. 11. Zdroje a analýza dat v kvalitativním výzkumu. 12. Etika v mediálním výzkumu. 13. Závěr kurzu.
Literatura
    povinná literatura
  • Deacon, D. et al. 1999: Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold.
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. 13th ed., international ed. [Australia]: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxiii, 584. ISBN 9781133050094. info
  • HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. The practice of qualitative research. Edited by Patricia Leavy. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xx, 400. ISBN 9781412974578. info
  • GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • WENGRAF, Tom. Qualitative research interviewing : biographic narrative and semi-structured methods. First published. London: Sage Publications, 2001, xxiv, 398. ISBN 0803975007. info
  • BLAIKIE, Norman. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1766-2. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, úkoly, týmová spolupráce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1114