ZURb1206 Televizní žurnalistika (bootcamp)

Fakulta sociálních studií
podzim 2022

Předmět se v období podzim 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/0/40. jednotýdenní workshop. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petr Albrecht (cvičící)
Mgr. Barbora Telferová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Znalost principů audiovizuální tvorby a ovládání techniky, která je k ní potřeba.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět studenta seznámí se základy televizní žurnalistiky a naváže tak na již získané znalosti tvorby audiovizuálního novinářského produktu. A to zcela prakticky na základě simulace chodu televizní redakce. Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientovat se v práci v oblasti televizní žurnalistiky. Dále by měl být připraven profesionálně působit v audiovizuálních médiích a aplikovat odborné postupy výroby televizního produktu.
Výstupy z učení
Znalosti – student získá teoretické a faktické znalosti z oblasti televizní žurnalistiky, umí používat žánry, definovat specifické formáty a analyzovat televizní žurnalistická díla.
Dovednosti - praktické a funkční – student bude schopen použít své znalosti v praxi při tvorbě reportáží, zpráv, přímých vstupů. Je schopen pracovat samostatně.
Obecné způsobilosti – student bude schopen používat znalosti a dovednosti v běžném denním zpravodajství, samostatně pracovat a nést odpovědnost redaktora.
Osnova
  • Struktura kurzu: Definice televizní žurnalistiky. Televizní výrazové prostředky. Základy televizní dramaturgie. Specifika veřejnoprávních médií. Specifika komerčních médií. Televize v digitální, mobilní a virtuální éře.
Literatura
    povinná literatura
  • BBC Academy - http://www.bbc.co.uk/academy
  • BOYD, Andrew. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Boston, MA: Elsevier, 2008, 377 s. ISBN 9780240810249. info
  • CRISELL, Andrew a Guy STARKEY. Radio journalism. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd., 2008, 173 s. ISBN 9781412930154. info
  • BERÁNEK, Petr. Digitální video v praxi. 2. rozš. vyd. Brno: Mobil Media, 2003, 493 s. ISBN 8086593347. info
    doporučená literatura
  • 360 Video BBC - http://bbcnewslabs.co.uk/projects/360-video-and-vr/
  • Warren, Steven. Radio: The Book. Fourth Edition. Burlington – San Diego – London: Focal press. 1999.
  • Drone journalism lab - http://www.dronejournalismlab.org/
Výukové metody
Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Zápočet obdrží studenti, kteří splní zadané tvůrčí úkoly. 3 cvičení minimum.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.