ZURb1215 Sociální média v žurnalistice

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Michal Zlatkovský (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou sociálních médií a s možnostmi jejich využití v novinářské praxi. Studující jsou v rámci předmětu obeznámeni s klíčovými teoretickými okruhy (média a novináři na sociálních sítích, sítě jako nástroj šíření dez/informací, role technologických gigantů a států ve správě sítí, internetová kultura) a praktickým využitím sociálních médií (tvorba obsahu, hledání a základní analytika).
Výstupy z učení
Studenti si osvojí teoretické znalosti z oblasti analýzy sociálních médií.
Studenti se naučí kriticky vyhodnocovat informace šíření prostřednictvím sociálních médií.
Studenti získají základní kompetence v oblasti analýzy sociálních médií, jejich uživatelů a jejich obsahů.
Studenti si osvojí znalosti ohledně využití sociálních médií v novinářské / editoriální praxi.
Osnova
  • Sociální sítě - dobrý sluha, zlý pán?
  • Od technooptimismu k „uzavřeným zahradám“ – vývoj internetu a sociálních sítí od 90. let dodnes
  • Střet dvou světů: sžívání tradičních a sociálních médií
  • Novináři a ostatní – etika na sociálních sítích
  • Od bradavek ke vraždám: obsahová pravidla a cenzura na sítích
  • Sociální sítě jako nástroj šíření manipulací a dezinformací
  • Politika a politici na sociálních sítích
  • Influenceři – celebrity sociálních sítí
  • Internetová kultura a memy
  • Analytika: jak se měří úspěch na sítích
  • Trendy a budoucnost sociálních sítí
Literatura
  • GOODMAN, Marc. Future crimes : everything is connected, everyone is vulnerable and what we can do about it. 1st ed. New York: Doubleday, 2015, 348 s. ISBN 9780385539005. info
  • THIEL, Peter a Blake MASTERS. Od nuly k jedničce : úvahy o startupech aneb jak tvořit budoucnost. Vydání první. Brno: Jan Melvil Publishing, 2015, 191 :. ISBN 9788087270721. URL info
  • TAYLOR, Astra. The People's Platform: Taking Back Power and Culture in the Digital Age. 2014. info
  • BAUMAN, Zygmunt a David LYON. Tekutý dohled. Translated by Martin Ritter. Vydání první. Olomouc: Broken Books, 2013, 150 stran. ISBN 9788090530911. info
  • LANIER, Jaron. Who owns the future? First published. London: Penguin Books, 2013, xxi, 372. ISBN 9780241957219. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze v seminářích, praktický nácvik, samostatné studium zadaných materiálů dokladované pravidelným odevzdáváním rešerší z nich.
Metody hodnocení
Získání zápočtu je podmíněno včasným odevzdáním rešerší a aktivní účastí na seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.