ZURb1216 Mediální výchova

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 P24b
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru krátké summary nebo rešerše z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií; absolvují průběžné krátké testy. Povinnou součástí předmětu je debata s hostem z vybraného cílového média.
Osnova
  • 1. Úvod do mediální výchovy a gramotnosti. Klíčové pojmy. • 2. Základní vlivy proměňující mediální krajinu. • 3. Pohledy z praxe: tvorba regionálních zpráv a reportáží pro médium veřejné služby (ČT), komerční médium (NOVA) a práce tiskového mluvčího (Veřejný ochránce práv). • 4. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. • 5. Funkce a typy mediálních sdělení. Chtěné a/nebo deklarované. • 6. Kritická percepce médií a úvod ke konceptu pěti klíčových otázek. • 7. Autoři sdělení (otázka KDO?). • 8. Typy mediálních obsahů v tradičních i nových médiích (otázka CO?). • 9. Cílové skupiny a jejich typy a druh médií (otázka KOMU?). • 10. Přesvědčovací techniky. Reklama, propaganda, populismus (otázka JAK?). • 11. Motivace vzniku mediálních sdělení (otázka PROČ?). • 12. Výzkumy médií. (přidružená otázka S JAKÝM EFEKTEM?) • 13. Workshop, debata s experty/expertkami na vybrané téma. Data konání budou oznámena v průběhu semestru. • pozn. • Předmět doplňují průběžné testy a kvízy dotýkající se dalších témat - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation.
Literatura
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • ROSLING, Hans, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund. Fact Fulness. New York: Flatironbooks. 2018. 1st pub. ISBN 978-1-250-10781-7.
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017. 294 stran. ISBN 9780062468178.
  • MACEK, Jakub, Věra MOTYČKOVÁ, Anna PACOVSKÁ, Karel STRACHOTA, Kateřina ŠAFÁŘOVÁ a Jaroslav VALŮCH. Být v obraze 2 : mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2019, 287 stran. ISBN 9788075910110. URL info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. První vydání. Brno: Host, 2019, 253 stran. ISBN 9788075779915. URL info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
Metody hodnocení
1. Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x) mající podobu shrnutí případně rešerše. Podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny emailem pro každý úkol zvlášť, přičemž tato zadání budou studující mít možnost zpracovávat průběžně od počátku semestru. V případě neuspokojivého odvedení výkonu je lektorem uvedena zpětná vazba a studující dostane možnost úkol opravit. • 2. Průběžné krátké testy a kvízy (6x). U testů je rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi v každém z testů. Formát testů si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru. • 3. Závěrečný dlouhý test (1x) shrnující témata kurzu za celý semestr. Rozsah: 9 otázek (3 uzavřené, 6 otevřených). Hranicí úspěchu jsou alespoň 6 správných odpovědí. Formát testu je obdobný s průběžnými testy. • 4. Povinná účast při diskusi s hostem z vybraného média a při konání testů.
Informace učitele
V semestru podzim 2021 je předmět koncipován jako prezenční. Konzultace jsou možné v čase konání výuky, dále přes emaily a přes Microsoft Office 365 MS Teams. Věnujte pozornost emailové komunikaci, v níž lektor sděluje aktuální informace k obsahu výuky. Vyučující doporučuje studujícím využívat pro práci notebooky usnadňující jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích individuálních a skupinových úkolů. Metodika výuky podporuje rozrušení tradičního formátu jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím, vítané je kritické myšlení opřené o dostatečnou znalost dostupných podkladů k jednotlivým tématům předmětu, studující se stávají spolutvůrci kurzu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2023.