ZURb1216 Media education

Faculty of Social Studies
Autumn 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Sedláček (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 18:00–19:40 P24b
Prerequisites (in Czech)
ZURb1101 Journalism
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 35 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru krátké summary nebo rešerše z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií; absolvují průběžné krátké testy. Povinnou součástí předmětu je debata s hostem z vybraného cílového média.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do mediální výchovy a gramotnosti. Klíčové pojmy. • 2. Základní vlivy proměňující mediální krajinu. • 3. Pohledy z praxe: tvorba regionálních zpráv a reportáží pro médium veřejné služby (ČT), komerční médium (NOVA) a práce tiskového mluvčího (Veřejný ochránce práv). • 4. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. • 5. Funkce a typy mediálních sdělení. Chtěné a/nebo deklarované. • 6. Kritická percepce médií a úvod ke konceptu pěti klíčových otázek. • 7. Autoři sdělení (otázka KDO?). • 8. Typy mediálních obsahů v tradičních i nových médiích (otázka CO?). • 9. Cílové skupiny a jejich typy a druh médií (otázka KOMU?). • 10. Přesvědčovací techniky. Reklama, propaganda, populismus (otázka JAK?). • 11. Motivace vzniku mediálních sdělení (otázka PROČ?). • 12. Výzkumy médií. (přidružená otázka S JAKÝM EFEKTEM?) • 13. Workshop, debata s experty/expertkami na vybrané téma. Data konání budou oznámena v průběhu semestru. • pozn. • Předmět doplňují průběžné testy a kvízy dotýkající se dalších témat - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation.
Literature
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • ROSLING, Hans, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund. Fact Fulness. New York: Flatironbooks. 2018. 1st pub. ISBN 978-1-250-10781-7.
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017. 294 stran. ISBN 9780062468178.
  • MACEK, Jakub, Věra MOTYČKOVÁ, Anna PACOVSKÁ, Karel STRACHOTA, Kateřina ŠAFÁŘOVÁ and Jaroslav VALŮCH. Být v obraze 2 : mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2019, 287 stran. ISBN 9788075910110. URL info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. První vydání. Brno: Host, 2019, 253 stran. ISBN 9788075779915. URL info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Teaching methods (in Czech)
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
Assessment methods (in Czech)
1. Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x) mající podobu shrnutí případně rešerše. Podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny emailem pro každý úkol zvlášť, přičemž tato zadání budou studující mít možnost zpracovávat průběžně od počátku semestru. V případě neuspokojivého odvedení výkonu je lektorem uvedena zpětná vazba a studující dostane možnost úkol opravit. • 2. Průběžné krátké testy a kvízy (6x). U testů je rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi v každém z testů. Formát testů si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru. • 3. Závěrečný dlouhý test (1x) shrnující témata kurzu za celý semestr. Rozsah: 9 otázek (3 uzavřené, 6 otevřených). Hranicí úspěchu jsou alespoň 6 správných odpovědí. Formát testu je obdobný s průběžnými testy. • 4. Povinná účast při diskusi s hostem z vybraného média a při konání testů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2021/ZURb1216