ZURb1234 Zvuková technologie a tvorba v mediální praxi

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 16:00–17:40 Střižna 531
Předpoklady
ZUR367 Audio a video || ZUR369 Audio žurnalistika || ZURb1116 Technologické kompetence || ZURb1204 Audio žurnalistika || ZURb1230 Audio a video dokument || ZURB1231 Rozhlasové zpravodajství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studentky a studenti si osvojí technické základy pro zpracovávání a výrobu zvuku v prostředí digitální domény, tj. prostřednictvím software na editaci zvuku. Získají také základní dovednosti pro snímání zvuku pomocí různých technologií. Seznámí se s technologiemi v oblasti zvukově obsahové stránky vstupů a především výstupů zvukové tvorby orientované na mediální prostředí (mikrofony, bezdrátové přenosy signálu, mixážní pulty).
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studentky a studenti schopni:
- snímat zvuk pomocí diktafonů, mikrofonů a digitálních záznamových přenosných zařízení, analogových mixážních pultů a software,
- zvolit vhodnou snímací techniku při záznamu a živém přenosu,
- pro účely mediální praxe zpracovávat (tj. editovat a používat processing) dříve nasnímaný zvuk v software,
- zvolit vhodný způsob práce a její posloupnost při editaci a processingu,
- dodržovat zvukové normy pro výstupy do rozhlasu, televize a na Internet,
- technicky a zvukově zvládnout odvysílat vlastní rozhlasový vstup ze studia Radia R a ze studia Muni TV/Studex.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina - seznámení s kurzem, zjištění pokročilosti návštěvnic a návštěvníků kurzu, diskuse nad tématy a stanovení obsahových priorit
  • 2. Lokační zvuk (location sound) 1
  • A. technika I.
  • Měniče zvuku - mikrofony
  • Mikrofony - směrové charakteristiky
  • Analogové vícestopé mixy
  • Digitální vícestopé rekordéry - vstupy, výstupy, práce s nahraným materiálem
  • 3. Lokační zvuk (location sound) 2
  • A. technika II.
  • Kabelové přenosy signálu - kabely, konektory, DI boxy
  • Bezdrátové přenosy signálu - mikroporty, handheld mikrofony
  • Bezdrátové přenosy signálu - in-ear monitoring
  • Synchronizace zvuku s obrazem - klapka, linka, timecode
  • 4. Lokační zvuk (location sound) 3
  • B. řemeslo
  • Interiér/exteriér
  • Boom
  • Práce s mikroporty - technika klopových mikrofonů, technika hidden mic
  • Zadání úkolu č. 1 - i.) záznam vlastního hlasu v exteriéru s atmosférou + ii) anketa
  • 5. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 1
  • Rozhlasový a televizní zvuk
  • Zapojení systému
  • Nastavení systému
  • Digitální/analogová režie
  • Mix
  • Monitory
  • Mikrofony
  • Processing na vstupu a výstupu
  • 6. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 2
  • Zvukové televizní a rozhlasové normy
  • Distribuce zvuku v nahrávce - mono, stereo, 5.1
  • 7.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 3
  • A. sound design/postprodukce I.
  • Přehled software - Sound Forge, Audacity, Adobe Audition, Reaper, Pro Tools, Cubase, Sonic Visualiser
  • Projekt - import, vstupy, výstupy, export
  • Edit I. - v Sound Forge, Reaper, Adobe Audition (fade in, fade out, crossfade, automatizace)
  • 8.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 4
  • A. sound design/postprodukce II.
  • Edit II. - střih - „clicks”, sykavky, výměna slova/slabiky/písmena, hlasitost pomocí clip gain/region gain
  • Zadání úkolu č. 2 - i.) edit úkolu č. 1, ii) voice over a jeho edit
  • 9. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 5
  • A. sound design/postprodukce III.
  • Insert
  • Send
  • Pan/Balance
  • Processing - plug-in, VST vs. analog processing
  • Dynamika - kompresor, limiter, gate, expander, enhancer
  • 10. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 6
  • A. sound design/postprodukce IV.
  • Processing - equalizer, multiband compressor, maximizer, efekt
  • Analýza - RTA, metry
  • Live mix, automatizace
  • Mastering
  • Zadání úkolu č. 3 - i.) processing zeditovaného úkolu č. 1, ii) processing úkolu č. 2, iii) tvorba vlastního zvukového tvaru o délce 4:30-5:00 minut s využitím vlastního mluveného slova, mluveného slova respondenta/ky, ruchu prostředí, hudby včetně editu, mixu (processing) a masteru ve stanovených normách
  • 11. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 7
  • B. přehled hardware pro záznam a processing
  • Studiové monitory - kombinace poslechů, „ideální poslechové místo”, akustika poslechové místnosti/studia
  • 12. Poslechová a analytická hodina - rozhlasové tvary/exkurze/host z oboru
  • 13. Poslechová a analytická hodina - televizní a filmová tvorba/exkurze/host z oboru
  • 14. Ukončení - prezentace odevzdaných příspěvků a diskuse, evaluace kurzu
Literatura
    doporučená literatura
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3. upravené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. 153 stran. ISBN 9788073313036. 2014. info
  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions. xv, 354. ISBN 9781615931200. 2012. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus. 297 s. ISBN 9788086253466. 2008. URL info
Výukové metody
Kurz je koncipován jako seminář. Studenti budou plnit zejména praktická cvičení a skupinové úkoly.
Metody hodnocení
Požadována je prezence a aktivní účast (max. 2 absence). Vypracování a odevzdání 2 dílčích úkolů a 1 závěrečného úkolu. Prezentace odevzdaných příspěvků na závěrečném kolokviu. V úsecích o lokačním zvuku a sound designu budou studentky a studenti plnit dílčí praktické úkoly.
Informace učitele
Součástí semináře budou prezentace hostů z oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.