ZURb1244 Názorová žurnalistika

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Bc. Klára Kubíčková (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 12:00–13:40 Studio 527
Předpoklady
ZURb1107 Publicistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s názorovými publicistickými žánry, především psané žurnalistiky, a to teoreticky i prakticky. Studenti získají znalosti o klíčových žánrech názorové publicistiky (recenze, kritika, komentář, poznámka, glosa) a šířeji také publicistiky obecně, o současné podobě žánrů v české publicistice a budou pravidelně vytvářet jednotlivé žánry publikovatelné v médiích.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu:
. znát pravidla pro psaní názorové publicistiky a šířeji publicistických žánrů,
- získají přehled o současné podobě české názorové publicistiky,
- budou schopni vytvořit jednotlivé publicistické žánry na profesionální úrovni včetně kritické reflexe.
Osnova
  • Hlavní témata:
  • 1. Vymezení základních pojmů.
  • 2. Názorová publicistika a publicistické žánry.
  • 3. Psaná publicistika v tištěných médiích a online.
  • 4. Současná česká publicistika.
  • 5. Názorové žánry.
  • 6. Žánry umělecké kritiky a recenze.
  • 7. Další publicistické žánry s akcentem na hodnocení a názor (rozhovor, reportáž, feature, story, fejeton, profil, portrét, medailon, nekrolog).
  • Přesný rozpis témat a výuky po jednotlivých týdnech viz aktuální sylabus ve studijních materiálech předmětu.
Výukové metody
Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, analýza a kritická reflexe textů, domácí seminární práce. Vytváření mediálního produktu.
Metody hodnocení
Studenti v průběhu semestru zpracují podle zadání předem stanovený počet publicistických a odborných seminárních prací.
Hodnocení:
Hodnocení prací je pouze v mantinelech přijala/nepřijala, pro absolvování zápočtu je nutné mít přijaté všechny tři práce, nepřijaté je nutné přepracovat k přijetí.
Docházka na semináře:
Neomluveně je možné vynechat jednu hodinu, jak definuje SZŘ MU.
Práci za vynechanou hodinu, pokud vzejde, je třeba dodělat.
Další podrobnosti k hodnocení a docházce viz aktuální sylabus ve studijních materiálech předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2025.