ZURb1245 Sportovní žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Kubásek (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Kára (cvičící)
Radim Sajbot (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 Studio 527
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika && ZURb1116 Technologické kompetence
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/15, pouze zareg.: 3/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/15
Mateřské obory/plány
předmět má 48 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit jak teoretický rámec a kontext fungování sportovní žurnalistiky, tak především naučit základní postupy a metody práce sportovního novináře i tvorbu základních žánrů. Studenti se seznámí s různými podobami sportovní žurnalistiky – televizní, rozhlasovou i psanou pro tištěná i online média, přičemž akcent bude kladen na audiovizuální tvorbu.
Studenti budou psát, natáčet a stříhat sportovní reportáže a povedou autentický rozhovor se sportovní osobností. Nahlédnou do zákulisí sportu z jiné perspektivy a navštívíte sportovní přímý přenos. Ve výuce si vyzkouší praktické úkoly. Kurz bude průpravou pro samostatnou praxi/práci ve sportovní redakci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vnímat a kriticky hodnotit vztah sportu, společnosti a médií;
- orientovat se v základních trendech ve vývoji sportu (profesionalizace, komercionalizace atd.);
- zvládat základní rutiny každodenní práce sportovního novináře;
- vytvářet základní žánry sportovní žurnalistiky (reportáž, rozhovor) pro různé mediatypy;
- sestavit základní scénář přímého přenosu;
- komunikovat se zástupci sportovních institucí a pracovat s výstupy PR.
Osnova
  • 1. PŘEDNÁŠKA
  • Vývoj sportovní žurnalistiky od historie až po současnost a postavení sportu v rámci TV vysílání.
  • Literatura:
  • LUKŠŮ, David. 2022. Zrod české sportovní žurnalistiky (1826–1918).
  • TONEY, James. 2013. Sports Journalism.
  • HLADKÝ, Miroslav. 1986. Žurnalistika v televizi.
  • OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan. 2002. Praktická encyklopedie žurnalistiky.
  • 2. PŘEDNÁŠKA
  • Jazyk, slovník, styl a žánry TV sportovní žurnalistiky.
  • Literatura:
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 3/2017 (str. 11, 12)
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 4/2017 (str. 7)
  • ZÁRUBA, Robert. Mediažurnál 1/2018 (str. 6, 7)
  • 3. SEMINÁŘ
  • Sportovní žurnalistika v tištěné a internetové podobě.
  • Lektor: Jaroslav Kára, vedoucí sportovní redakce Brněnského Deníku
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • Literatura:
  • KÁRA, Jaroslav. 2012. Zvláštnosti při tvorbě sportovních článků. Brno, FSpS.
  • 4. SEMINÁŘ
  • Rozhlasová sportovní žurnalistika.
  • Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • Literatura:
  • MALINA, Karel. 1985. Rozhlasový reportér Josef Laufer.
  • 5. SEMINÁŘ
  • Sportovní televizní reportáž. Správná výstavba textu a zaměření na střihovou skladbu.
  • Literatura:
  • TEJKALOVÁ, Alice. 2010. Sportovní reportáž lehce alternativně.
  • KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi.
  • 6. SEMINÁŘ
  • Výroba reportáže z hrubého materiálu. Praktické ukázky.
  • 7. SEMINÁŘ
  • Žurnalistika před kamerou (stand up!) + technika řeči před kamerou.
  • 8. SEMINÁŘ
  • Styl vedení rozhovoru se sportovcem. Jak připravit sebe a sportovce na rozhovor.
  • Host: profesionální sportovec
  • Zadání úkolu souvisejícího s udělením zápočtu.
  • 9. SEMINÁŘ
  • Sportovní přímý přenos (dramaturgie, tvorba bodového scénáře, typy přímých přenosů, rozdělení rolí v týmu).
  • 10. SEMINÁŘ
  • Návštěva sportovního přímého přenosu v terénu. (Vysvětlení v praxi, jak funguje PP).
  • 11. PŘEDNÁŠKA
  • Komercializace sportu vlivem TV (vývoj prodeje vysílacích TV práv, sledovanost).
  • Literatura:
  • TOMEK, Ondřej. 2003. Televizní komercionalizace sportu. Brno, MU.
  • KUBÁSEK, Petr. 2012. Televizní zpracování OH v Londýně 2012. Brno, FSpS.
  • 12. SEMINÁŘ
  • Práce tiskového mluvčího ve sportovním klubu.
  • Lektor: Radim Sajbot, tiskový mluvčí MU, bývalý tiskový mluvčí HC Oceláři Třinec, rozhlasový sportovní redaktor
  • 13. SEMINÁŘ
  • Prezentace závěrečných reportáží.
Literatura
  • Doporučená literatura je součástí osnovy předmětu.
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze, diskuse, samostatné úkoly.
Metody hodnocení
Účast na minimálně 9 seminářích. Odevzdání 3 samostatných úkolů a závěrečné reportáže.
Průběžné samostatné úkoly:
- sportovní reportáž na web / do novin (po lekci Jaroslava Káry),
- rozhlasová sportovní reportáž (po lekci Radima Sajbota),
- sportovní rozhovor (po návštěvě sportovní osobnosti).
Závěrečný úkol:
- zpracování závěrečné sportovní TV reportáže,
- prezentace a evaluace na závěrečném semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.