ZURb1406 Specializovaná žurnalistika: Herní žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jan Miškov (přednášející)
Bc. Petr Barták (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 15. 9. 16:00–19:40 Střižna 531, St 29. 9. 16:00–19:40 Střižna 531, St 13. 10. 16:00–19:40 Střižna 531, St 27. 10. 16:00–19:40 Střižna 531, St 10. 11. 16:00–19:40 Střižna 531, St 24. 11. 16:00–19:40 Střižna 531, St 8. 12. 16:00–19:40 Střižna 531
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/8, pouze zareg.: 0/8
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Herní žurnalistika ve formě tištěných magazínů a webů je trvalou součástí progresivně rostoucího kulturního průmyslu digitálních her, který s tradičními médii soupeří o pozornost publika od osmdesátých let minulého století. Studenti předmětu v rámci redakce spolupracují na produkci příspěvků pro cvičné online médium. V simulovaném kontextu se studenti prakticky učí vyhledávat a ověřovat informace ke zprávám a tematickým článkům, pořizovat rozhovory, psát, analyzovat, komentovat a editovat vlastní texty v redakčním systému, přičemž téma příspěvku a žánr si mohou volit sami. Vedle toho se zdokonalí při práci se záznamovou technikou (s diktafony, kamerami a fotoaparáty) a v pořizování ilustračních záběrů (tj. obrazová příloha, snímání, střih a postprodukce videa). Podílejí se na přípravě rubrik pro zavedený web cvičného média spojený se specifickými žánry herní žurnalistiky (např. recenze, interview a reportáže). Nabývají nejen schopnost tvořit nové obsahy určené k publikaci, ale získají také zpětnou vazbu kolegů a zkušenosti z týmové spolupráce.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen ovládat grafické, postprodukční a editační aplikace. Dále bude umět navrhnout, připravit a realizovat vlastní projekty i produkty v rámci specifických žánrů praktické herní žurnalistiky, které bude umět publikovat v redakčním systému cvičného online média. Kromě toho si osvojí dovednost zorganizovat a řídit práci pracovního týmu nebo zastávat dílčí úlohu v redakci.
Osnova
  • Předmět sestává z tematických okruhů, jež na herní žurnalistiku pohlíží z různých perspektiv, např. historické, regionální, socio-kulturní či etické hledisko, a rovněž se zaměřuje na jednotlivé žánry herní žurnalistiky, s nimiž se aspirující herní novináři setkají v praxi. Harmonogram kurzu: historie herní žurnalistiky; regionální variace herní žurnalistiky/česká herní žurnalistika; etika herního žurnalisty; žánry herní žurnalistiky I. – novinka/zpráva, (video)reportáž; žánry herní žurnalistiky II. – interview, preview; žánry herní žurnalistiky III. – (video)recenze, analýza/polemika; žánry herní žurnalistiky IV. – komentář, tematický článek (rešerše a příprava podkladů); zhodnocení projektů / zvaná přednáška odborného hosta (šéfredaktor / producent vybraného herního magazínu, pořadu či webu).
Literatura
    povinná literatura
  • ZAGAL, José P. (2012). „Characterizing and Understanding Game Reviews.“ Academia.edu. http://www.academia.edu/667782/Characterizing_and_understanding_game_reviews
  • KONZACK, Lars (2002). „Computer Game Criticism: A Method for Computer Game Analysis.“ http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05164.32231.pdf
  • PARKIN, Simon (2008). „Meet the Editors: The State of Game Journalism.“ Gamesetwatch. http://www.gamesetwatch.com/2008/08/in_depth_meet_the_editors_the.php
  • STUART, Keith (2005). „Ten Unmissable Examples of New Games Journalism.“ The Guardian. http://www.theguardian.com/technology/gamesblog/2005/mar/03/tenunmissable
  • HOFFMANOVÁ, Jana. 1998. Pařani a gamesy (Pokus o charakteristiku diskurzu počítačových her) in Naše řeč, r. 81, č. 2-3, s. 100-111.
  • TUČEK, Mikoláš (2013). „Historie herní žurnalistiky.“ Mediální gramotnost. http://medialnigramotnost.fsv.cuni.cz/zobraz/clanek/historie-herni-zurnalistiky
  • JOHNSON, Neilie (2011). „The History of Video Game Journalism.“ Cheat Code Central. http://www.cheatcc.com/extra/videogamejournalismhistory2.html
  • FERKO, Miloš (2009). „Ako písať recenzie.“ Fandom.sk. http://www.fandom.sk/clanok/akopisat-recenzie
  • ZENKE, Michael (2006). „Game Journalists on Game Journalism.“ The Escapist. http://www.escapistmagazine.com/articles/view/issues/issue_71/409-Game-Journalists-on-Game-Journalism
  • HALL, Justin (2003). „Ethics in Video Game Journalism.“ Online Journalism Review. http://www.ojr.org/ojr/ethics/1049994303.php
  • GILLEN, Kieron (2004). „The New Game Journalism.“ Kieron Gillen's Workblog. http://gillen.cream.org/wordpress_html/assorted-essays/the-new-games-journalism/
  • THOMAS, David - Orland, Kyle - Steinberg, Scott (2007). The videogame style guide and reference manual. Coldstream: Powerplay Publishing. 105 s. Dostupné online z: http://www.gamestyleguide.com/VideoGameStyleGuideeBook.pdf
  • RIGNALL, Jaz (2014). „A Brief History of Games Journalism.“ US Gamer. http://www.usgamer.net/articles/a-brief-history-of-games-journalism
    doporučená literatura
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
Výukové metody
Teoretický výklad na seminářích doplňují příklady a průběžné úkoly vztažené k jednotlivým žánrům či útvarům praktické herní žurnalistiky; editace a publikování článků v redakčním systému; zpětná vazba formou redakčních porad a diskuzí. Výuka simuluje reálné redakční prostředí, přičemž aktivní zapojení studentů je cílem efektivní simulace. Simulace a rolové hry po studentech vyžadují, aby svět viděli z nové perspektivy, a to v úlohách, které v rámci pracovního týmu zastávají. Výukové simulace vytváří příležitosti k vybudování značné synergie mezi učením se myslet v relevantních teoretických rámcích a učením se, jak se vypořádat s komplexitou skutečných situací v praxi.
Metody hodnocení
Předpokladem k udělení zápočtu je aktivní přístup a vypracování minimálně tří praktických úkolů, pravidelná účast na seminářích a spolupráce v redakci cvičného média.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2021/ZURb1406