ZURn4102 Psychologie médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vojtěch Dvořák (pomocník)
Bc. Jakub Krahulec (pomocník)
Mgr. Klára Smejkal (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s psychologickou interpretací – teoretickou a empirickou – používání a účinků médií. Zaměření je jednak na klasická témata v rámci psychologie aplikovaná na mediální oblast – například jak emoce či kognitivní schopnosti ovlivňují výběr a účinek médií, jednak na významná témata, kterým se psychologii médií věnuje nejintenzivněji – například vlivem násilí v médiích či pornografie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se a znát základní poznatky psychologie
- Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků
- Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání
- Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu
- Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu
Osnova
  • 1. Teorie a metody mediální psychologie
  • 2. Motivace k používání médií
  • 3. Individuální rozdíly v účincích médií
  • 4. Média a emoce
  • 5. Média a kognice – učení, paměť, pozornost, inteligence
  • 6. Média a přesvědčování
  • 7. Zobrazování stereotypů
  • 8. Násilí v médiích a agrese vlivem médií
  • 9. Média a sex, erotika, pornografie
  • 10. Nadměrné užívání médií, zdraví a well-being a užívání médií
  • 11. Specifické věkové skupiny a média – děti, senioři
Literatura
  • SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
  • VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243.
  • PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
  • The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
  • GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
  • Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
Průběžný test z četby, teoretická stať, závěrečná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.