ZURn4102 Psychologie médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 P52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s psychologickou interpretací – teoretickou a empirickou – používání a účinků médií. Zaměření je jednak na klasická témata v rámci psychologie aplikovaná na mediální oblast – například jak emoce či kognitivní schopnosti ovlivňují výběr a účinek médií, jednak na významná témata, kterým se psychologii médií věnuje nejintenzivněji – například vlivem násilí v médiích či pornografie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se a znát základní poznatky psychologie
- Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků
- Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání
- Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu
- Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu
Osnova
  • 1. Teorie a metody mediální psychologie
  • 2. Motivace k používání médií
  • 3. Individuální rozdíly v účincích médií
  • 4. Média a emoce
  • 5. Média a kognice – učení, paměť, pozornost, inteligence
  • 6. Média a přesvědčování
  • 7. Zobrazování stereotypů
  • 8. Násilí v médiích a agrese vlivem médií
  • 9. Média a sex, erotika, pornografie
  • 10. Nadměrné užívání médií, zdraví a well-being a užívání médií
  • 11. Specifické věkové skupiny a média – děti, senioři
Literatura
  • SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
  • VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243.
  • PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
  • The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
  • GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
  • Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
Průběžný test z četby, teoretická stať, závěrečná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.