ZURn6211 Teorie a výzkum online komunikace

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karolína Bieliková (cvičící)
Mgr. Martina Paulenová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Natálie Terčová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA ( MN )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu seznámit studenty se specifiky online komunikace, s jejím teoretickým uchopením, různými formami a se způsoby jejího zkoumání.
Výstupy z učení
Studenti budou:
- znát teorie zabývající se počítačem zprostředkovanou komunikací a chováním lidí v různých online prostředích
- rozumět termínům synchronní a asynchronní komunikace, absence neverbálních nápovědí, online disinhibice
- schopni posoudit, jak kontext a specifika prostředí, vnímání a osobnostní charakteristiky ovlivňují chování uživatelů internetu
Osnova
  • Kurz pokryje následující tématické celky.
  • - Komunikační teorie
  • - Specifika různých online prostředí
  • - Anonymita, disinhbice, sebeotevření
  • - Online lhaní a předstírání
  • - Sebeprezentace na sociálních sítích
  • - Komunikace v rámci online komunit
  • - Hodnocení online informací
  • - Riziková komunikace dětí a dospívajících
  • - Digitální a mediální gramotnost
  • - Agresivní projevy na internetu
  • - Cyberhate a diskriminace
Literatura
  • ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Lukas BLINKA, Alena ČERNÁ, Lenka DĚDKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ a David ŠMAHEL. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014, 184 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5010-1. info
  • SUBRAHMANYAM, Kaveri a David ŠMAHEL. Digital Youth: The Role of Media in Development. New York: Springer, 2010, 248 s. Advancing Responsible Adolescent Development. ISBN 1-4419-6277-8. URL info
  • VALKENBURG, Patti. Children's responses to the screen : a media psychological approach. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2004, viii, 164. ISBN 0805847642. info
  • GILES, David. Media psychology. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2003, x, 324. ISBN 0805840494. URL info
Výukové metody
Přednášky, semináře a samostudium.
Metody hodnocení
Účast na seminářích, prezentace, seminární práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.