ZURn6221 Fanouškovská publika fikčních obsahů

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 20. 2. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 27. 2. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 5. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 12. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 19. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 26. 3. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 2. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 9. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 23. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 30. 4. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 7. 5. 8:00–9:40 Studio 527, Čt 14. 5. 8:00–9:40 Studio 527
Předpoklady
! ZUR500f Fanouškovská publika
Zájem o tematiku, alespoň bazální znalost teorie publika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit osobnosti fanoušků jako zájmového publika, a to pohledem nejen na historii fanouškovských studií, ale především na charakteristické aktivity a praxe, jež jsou pro fanoušky ustavující a které mají mnoho společného se současným participativním charakterem mediální komunikace.
Výstupy z učení
Studentstvo bude po absolvování předmětu schopno: - aplikovat teoretické znalosti z oboru fanouškovská studia - propojit tyto poznatky s dalšími v příbuzných oblastech (mediální studia, kulturální studia, studium populární kultury, televizní studia) - znát základní metodologické přístupy k výzkumu fanoušků (a obecně zájmových skupin) - korektně argumentovat v diskusích
Osnova
  • Seznámení s kursem, vyučující a studenstvem

  • Publika, CCCS a populární kultura

  • Participativní publika

  • Fanoušci a fandomy

  • Mediální reprezentace fanoušků

  • Fanouškovská tvorba

  • Fanspeak

  • Praktické vyzkoušení fanouškovských aktivit

  • Fanouškovský aktivismus

  • Fanonicko-kanonické konverzace

  • Výzkum fanoušků

  • Závěrečná hodina - prezentace studentstva

Literatura
    povinná literatura
  • Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
  • Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
  • Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
  • Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3.
    doporučená literatura
  • Busse, Kristina – Hellekson, Karen. 2006. Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet. London: MacFarland.
  • Jenkins, Henry. 2006. Fans, Bloggers and Gamers. New York NYU Press.
  • Hills, Matt. 2002. Fan Cultures. London, New York: Routledge.
  • Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
  • Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
  • Sandvoss, Cornel. 2005. Fans: The Mirror of Consumption. Cambridge, MA: Polity.
  • Gray, Jonathan – Sandvoss, Cornel – Harrington, Lee. 2007. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. New York. NYU Press.
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse v hodinách, skupinové diskuse a skupinové projekty - dialogický charakter výuky
Metody hodnocení
Během semestru je vyžadována četba povinné literatury, aktivita v hodině a plnění kooperačních aktivit na hodinách. Finální projekt = fanouškovská aktivistická kampaň nebo fanouškovská tvorba – video; možnost práce ve dvojicích (ale musí to být o to větší/ambicióznější projekt); téma projektu musí být předem konzultováno a schváleno vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2022, jaro 2024, jaro 2025.