ZURn6221 Fanouškovská publika fikčních obsahů

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 8:00–9:40 Studio 527
Předpoklady
! ZUR500f Fanouškovská publika
nadšení a zájem o tematiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchačstvo se specifickou kategorií publika - fanoušky. V kontextu kulturálních a mediálních studií tak pohlédnout na tuto kategorii v intencích jejich typických aktivit a praxí, stejně tak jako jejich vnímání ze strany odborné i široké veřejnosti.
Výstupy z učení
schopnost kontextualizovat různé druhy publika; schopnost teoreticky pojmout kategorii fanoušků v kontextu mediálních a kulturálních studií; praktická zkušenost s fanouškovskou kreativitou
Osnova
  • 1. Úvodní hodina - seznámení se s kursem
  • 2. Kategorie publikum
  • 3. Participativní kultura
  • 4. Kategorie fanoušek a fandom
  • 5. Mediální reprezentace fanouškovství v mediálních obsazích
  • 6. Fanouškovské aktivity a praktiky 1 (tvorba, archivy)
  • 7. Fanouškovské aktivity a praktiky 2 (fanspeak) 8. Fanouškovský aktivismus
  • 9. Fanonicko-kanonické konverzace
  • 10. Výzkum fanouškovských skupin
  • 11. - 13. Prezentace závěrečných projektů
Literatura
  • Hills, Matt. 2015. „Veronica Mars, fandom, and the ‚affective economics‘ of crowdfunding poachers.“ Pp. 183–197 in New Media & Society, r. 17, č. 2.
  • Jansová, Iveta. (Bez)mocní mediální fanoušci: Televizní seriál jako zdroj bojů o význam mezi fanoušky a producenty. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 166 s. ISBN 978-80-244-5680-5.
  • Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
  • Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
  • Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
  • Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
  • Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
  • Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3
  • Jansová, Iveta. Uživatelská kreativita v digitální době: od produserismu k fanouškovské tvorbě. In Iluminace. 3. vyd. Národní filmový archiv, 2021. ISSN 0862-397X.
  • Coppa, Francesca. 2014. „Fuck yeah, Fandom is Beautiful.“ Pp 73-82 in Journal of Fandom Studies, r. 2, č. 1.
  • Schäfer, Mirko T. 2011. Bastard Culture! How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Výukové metody
přednášky; diskuse v hodinách; práce na projektech
Metody hodnocení
hodnocení finálního projektu; docházka
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2024, jaro 2025.