ZURn6221 Fanouškovská publika fikčních obsahů

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA ( MN )
Zájem o tematiku, alespoň bazální znalost teorie publika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit osobnosti fanoušků jako zájmového publika, a to pohledem nejen na historii fanouškovských studií, ale především na charakteristické aktivity a praxe, jež jsou pro fanoušky ustavující a které mají mnoho společného se současným participativním charakterem mediální komunikace.
Výstupy z učení
Studentstvo bude po absolvování předmětu schopno: aplikovat teoretické znalosti z oblasti fanouškovských studií; propojit tyto poznatky s dalšími v příbuzných oblastech (mediální studia, kulturální studia, studium populární kultury, televizní studia); znát základní metodologické přístupy k výzkumu fanoušků (a obecně zájmových skupin; korektně argumentovat participovat v odborných diskusích
Osnova
  • Seznámení s kursem, vyučující a studenstvem

  • Publika, CCCS a populární kultura

  • Participativní publika

  • Fanoušci a fandomy

  • Mediální reprezentace fanoušků

  • Fanouškovská tvorba

  • Fanspeak

  • Praktické vyzkoušení fanouškovských aktivit

  • Fanouškovský aktivismus

  • Fanonicko-kanonické konverzace

  • Výzkum fanoušků

  • Prezentace studentstva

  • Závěrečná hodina - prezentace studentstva

Literatura
    povinná literatura
  • Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
  • Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
  • Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3.
  • Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
    doporučená literatura
  • Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
  • Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
  • Busse, Kristina – Hellekson, Karen. 2006. Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet. London: MacFarland.
  • Sandvoss, Cornel. 2005. Fans: The Mirror of Consumption. Cambridge, MA: Polity.
  • Gray, Jonathan – Sandvoss, Cornel – Harrington, Lee. 2007. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. New York. NYU Press.
  • Hills, Matt. 2002. Fan Cultures. London, New York: Routledge.
  • Jenkins, Henry. 2006. Fans, Bloggers and Gamers. New York NYU Press.
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse v hodinách, skupinové diskuse a skupinové projekty - dialogický charakter výuky
Metody hodnocení
Během semestru je předpokládaná četba doporučené literatury, aktivita v hodině a plnění kooperačních aktivit na hodinách (tvorba fanartu). Všechny předchozí body uzavírá finální projekt = fanouškovská aktivistická kampaň nebo fanouškovská tvorba – video; možnost práce ve dvojicích (ale musí to být o to větší/ambicióznější projekt); téma projektu musí být předem konzultováno a schváleno vyučující.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2022, jaro 2024.