ZURn6227 Teorie dialogické komunikace

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 P24b
Předpoklady
TYP_STUDIA ( MN )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Od šedesátých let dvacátého století se ve studiu komunikace prosazuje model, který se liší od přenosového, používaného především ve studiu propagandy a účinků médií, i kulturálního, který nahlíží na komunikaci z pozice ekonomie významů. Dialogická teorie představuje alternativní přístup, který více než na informaci či význam nahlíží na účastníky komunikace jako na lidi ve vztahu. Jde o post-semiotický obrat, jak píše John Stewart, v jehož rámci se řeč nepovažuje za symbolický systém, ale soubor praxí, jimiž se lidé utváří jako individua.

Dialogický princip se výrazně etabluje především v souvislosti s otázkou rozvoje demokracie, začleňování sociálně vyloučených, marginalizovaných, deklasovaných a utiskovaných a umožňuje přemýšlet nad komunikací z politické pozice sociální změny. Projevuje se výrazně v pomáhajících profesích, ale o sociálním dialogu se hovoří i v kritickém přehodnocování teorie veřejné sféry či ji lze produktivně použít v teorii nových médií.

Cílem předmětu je seznámit studující se základními teoretickými východisky dialogického přístupu, představit hlavní osobnosti a varianty, ukázat možnosti jeho aplikace. Přednášky kombinované se seminární prací umožní studujícím adaptovat si vybrané přístupy, aby je mohli použít i ve své mediální praxi.
Výstupy z učení
- schopni vysvětlit základní koncepty dialogického paradigmatu
- odlišit dialogický přístup v teorii komunikace od jiných modelů (přenosového, kulturálního)
- rozumět historickým podmínkám a vývoji
- znát klíčové osobnosti a přístupy
- aplikovat vybrané teorie dialogu v komunikaci interpersonální i mediální
- rozumět dialogické komunikaci v jejím socioekonomickém kontextu
Osnova
  • Dialogické paradigma: nedokončená komunikační revoluce (Matson–Montagu)? Historická a teoretická východiska (Stewart)
  • Deskriptivní a normativní přístup k dialogu, dialog jako praxe (Stewart – Zadiker)
  • Komponenty dialogické komunikace (Johannesen), problém "druhého" (Poulakos)
  • Dialog jako napětí mezi polaritami (Buber, Bachtin)
  • Dialog jako empatické porozumění (Rogers, Freire)
  • Dialog jako univerzální prostor (Gadamer, Bohm)
  • Feministická perspektiva (Gilligan)
  • Dialog a kritika propagandy (Ellul), dialog a budování komunity (Buber, Christians)
  • Dialogické paradigma v kontextu nových médií, mnohohlasost (Bachtin)
Výukové metody
Přednáška, seminář, domácí četba
Metody hodnocení
Docházka, práce na hodině, průběžné testy k četbě
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.