ZURn6301 Výzkumný projekt

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/3/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je vybavit studující schopnostmi a dovednostmi tak, aby byli schopni navrhnout vlastní projekt kvantitativního nebo kvalitativního empirického výzkumu. Kurz provede studující jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby výzkumného tématu přes formulaci výzkumného problému, specifikaci výzkumného cíle a výzkumné otázky, formulaci hypotéz, operacionalizaci, až po volbu metody a výběr výzkumného souboru (včetně problému reprezentativity). Současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci a výzkumnice nejčastěji setkávají. V průběhu kurzu budou studující zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému budou věnovány praktické workshopy v průběhu semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- Znát hlavní fáze empirického výzkumu
- Rozumět důležitosti výzkumného designu
- Znát hlavní stavební bloky výzkumného projektu
- Umět navrhnout vlastní výzkumný projekt a obhájit své metodologické volby
Osnova
  • 1. Design empirického výzkumu. Tvorba výzkumného projektu a jeho hlavní části.
  • 2. Výzkumné téma a výzkumný problém. Sociální a akademická relevance výzkumu.
  • 3. Workshop I.
  • 4. Teoretický kontext výzkumu. Práce s literaturou.
  • 5. Cíl výzkumu a výzkumné otázky.
  • 6. Workshop II.
  • 7. Hypotézy, jejich zdůvodňování a testování.
  • 8. Konceptualizace a operacionalizace.
  • 9. Workshop III.
  • 10. Volba výzkumné strategie, metody a techniky sběru dat.
  • 11. Volba výzkumného souboru. Reprezentativita, validita, reliabilita.
  • 12. Měření, práce s daty, typy proměnných.
Literatura
  • RAGIN, Charles C. a Lisa M. AMOROSO. Constructing social research : the unity and diversity of method. Third edition. Los Angeles: Sage, 2019, xii, 217. ISBN 9781483379302. info
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xxiv, 566. ISBN 9781305104945. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. International student editio. Los Angeles: Sage, 2014, xxix, 273. ISBN 9781452274614. info
  • The handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 2nd ed. New York: Routledge, 2012, xii, 431. ISBN 9780415609661. info
  • BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 2nd ed. Cambridge: Polity Press, 2010, ix, 298. ISBN 9780745643380. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819. info
  • DAVIES, Máire Messenger a Nick MOSDELL. Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Jaipur: Rawat publications, 2006, 202 s. ISBN 8131601005. info
  • BERTRAND, Ina a Peter HUGHES. Media research methods : audiences, institutions, texts. New York: Palgrave Macmillan, 2005, x, 286. ISBN 0333960955. URL info
Výukové metody
přednáška, seminář, četba
Metody hodnocení
zpracování vlastního výzkumného projektu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.