ZURn6401 Mediální projekt

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/3/0. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 14:00–17:40 U33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na jednu z nejdůležitějších fází mediální komunikace – na problematiku přípravy, konstrukce, tvorby a vzniku mediálního projektu jako manuálu, který popisuje jak vyrobit mediální produkt, a návodu, který objasňuje jak jej uplatnit na mediálním trhu.
Hlavním cílem předmětu je naučit studenty a studentky vytvořit samostatný mediální projekt, schopný uplatnit se na mediálním trhu, tedy pěstovat kreativní schopnosti a cvičit praktické dovednosti v oblasti žurnalistické a mediální praxe. Cílem je dále vyložit principy a dlouhodobě se utvářející pravidla, kterým podléhá tvorba mediálního projektu, a rovněž principy a pravidla, kterými se řídí komunikace a spolupráce s institucemi věnujícími se realizaci, financování a institucionálnímu zaštiťování mediálních projektů a produktů. Reflektována je rovněž skutečnost, že mediální projekt je pouze jednou z forem projektů určených pro ekonomický trh a že nejen mediální průmysl, ale také jiná průmyslová odvětví a rovněž neziskové organizace, které se ovšem při své práci neobejdou bez mediálních projektů, podřizují svou činnost obecným pravidlům projektování.
Výstupy z učení
Schopnost vytvořit a současně na mediálním trhu prosadit mediální projekt patří k hodnotám vysoce ceněným na mediálním trhu práce.
Student po absolvování předmětu bude tedy:
- schopen kategorizovat jednotlivé typy mediálních projektů a produktů a orientovat se ve struktuře a fungování mediálního trhu;
- znát základy mediálního podnikání, ekonomiky, marketingu a managementu;
- znát základní principy financování mediálních projektů;
- schopen využít výsledky mediálních analýz při tvorbě projektu a produktu;
- umět vytvořit návrh mediálního projektu a produktu;
- umět aplikovat principy PR a marketingu při zavedení produktu na mediální trh.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení s obsahem (podstata projektových prací a „mediálně-průmyslové“ specializace obecně) a zakončením předmětu, diskuse. Úvod do problematiky (klíčové pojmy): Mediální komunikace. Funkce médií. Mediální trh. Editoriální politika. Cílové publikum. Mediální projekt a mediální produkt. Žánry a formáty. Mediální organizace.
  • 2. Jak postavit projekt, co při tom zvažovat, na co si dát pozor a na co nezapomenout (základní projektový management)
  • 3. Jak získat peníze – základní vhled do problematiky financování projektu – fundraising, crowfunding apod.
  • 4.Jak dát o sobě vědět a jak získat publikum – základní vhled do problematiky marketingu
  • Deadline na výběr témat projektů - diskuse v hodině o vhodnosti výběru
  • 5. STÁTNÍ SVÁTEK
  • 6. Mediální plánování a programové strategie; vývoj mediálního formátu – TV a film
  • 7. Společenská zodpovědnost - jak se stavět kriticky k žité sociální realitě a mít v ní nějaký impakt (pomocí projektu)
  • 8. Prezentace případové studie 1 (Aktuálně.cz) a 2
  • 9. Prezentace případové studie 3 a 4
  • 10. Prezentace případové studie 5 a 6
  • 11. Prezentace případové studie 7 a 8
  • 12. Prezentace případové studie 9 a 10
Literatura
  • ALBARRAN, Alan B. The media economy. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. Media management and economics series. ISBN 978-1-138-88609-4.
  • BERKUN, Scott: Making Things Happen: Mastering Project Management (Theory in Practice) Revised Edition. Sebastopol: O’Reilly Media. 2008. ISBN 9780596517717.
  • HOLLIFIELD, C. Ann, Jan LeBlanc WICKS, George SYLVIE a Wilson LOWREY. Media management: a casebook approach. Fifth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. Routledge communication series. ISBN 978-1-138-90101-8.
  • BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates, 2017, 288 stran. ISBN 9781842853238. info
  • NEWTON, Richard. Project management step by step : how to plan and manage a highly successful project. Second edition. Harlow: Pearson, 2016, xx, 184. ISBN 9781292142197. info
  • LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising : jak se osvobodit od finanční závislosti. První vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 129 stran. ISBN 9788073312947. info
  • LINDAHL, Wesley E. Principles of fundraising : theory and practice. Boston: Jones and Bartlett, 2010, xii, 299. ISBN 9780763759148. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
Výukové metody
přednáška, seminář, četba, projektová výuka
Metody hodnocení
Hodnotí se závěrečný mediální projekt (resp. jeho draft) / kriticky pojatá případová studie, který/kterou studentstvo vypracuje a obhajuje na závěrečném semináři (finální textovou podobu pak odevzdává), stejně tak je do hodnocení započítána prezentace případové studie v druhé půlce semestru (možnost týmové spolupráce a zvaní hostů). Součástí hodnocení je i docházka.
Prezentace případové studie je výsledkem týmové práce. Prezentace spočívá ve zpracování rešerše k danému případu, představení mediálního projektu (může učinit i host) a moderace diskuse se zástupcem projektu na semináři.
Draft představuje záměr vlastního mediálního projektu, který bude naplňovat předem stanovené parametry a požadavky. Draft musí projít kolokviální prezentací a diskusí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.