PřF:C5868 Výukové materiály v chemii - Informace o předmětu
C5868 Výukové materiály v chemii
Přírodovědecká fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 15:00–16:50 IC1
- Předpoklady
- Pro absolvování předmětu je doporučena znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladem především na elektronické výukové materiály prakticky využitelné ve výuce chemie na střední škole.
- Osnova
- 1-2. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
- 3-4. Elektronické výukové materiály. Typy elektronických výukových materiálů, multimediální výukové materiály, informační zdroje na webu, databáze výukových materiálů a seznamy odkazů.
- 5-6. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnici, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice), doplňující literatura pro učitele a žáka.
- 7-8. Popularizace chemie. Popularizační články, sociální sítě ve výuce chemie. Chemické soutěže a další motivující akce a výukové projekty. Didaktické počítačové hry.
- 9-10. Chemický didaktický software. Multimediální výukové programy, kancelářské balíky a programy pro tvorbu interaktivních prezentací, chemické editory.
- 11-12. Experimenty ve výuce chemie. Databáze chemických pokusů. Počítačové systémy pro podporu experimentu, příklady počítačem podporovaného experimentu, vzdálená laboratoř.
- Literatura
- doporučená literatura
- LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
- BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
- BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
- ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
- FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou 12 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů.
- Metody hodnocení
- Ukončení výuky: zápočet - na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
- Informace učitele
- Ve studijních materiálech naleznete podrobnou osnovu předmětu, ve které je nastíněn i praktický obsah kurzů (viz soubor "Titulní strana předmětu C5868 Výukové materiály v chemii").
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2015/C5868