CORE036 Společnost a neživá příroda v regionu střední Evropy

Přírodovědecká fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Martin Knížek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kuchovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Petřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Říčka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Knížek, Ph.D.
Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Martin Ivanov, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 17:00–18:50 G1,01004
Předpoklady
zájem o přírodu, historické souvislosti, vývoj našeho regionu
schopnost vnímat okolí, obecný přehled
podrobné znalosti přírodních a matematických věd nejsou vyžádovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 160 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 40/160, pouze zareg.: 0/160, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/160
Mateřské obory/plány
předmět má 4366 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je sestaven tak, aby nenásilnou formou prezentoval nepostradatelnost neživé přírody a aby vysvětlil, do jaké míry stavba zemského tělesa a regionální disproporce ovlivňují každodenní život. Kurz představuje zdánlivě nesouvisející faktory, které mají zásadní vliv na minulost našeho regionu, na hospodářský vývoj a geopolitickou situaci a zároveň i na tak běžné věci, jako je zemědělství či infrastrukturní prvky. Je kladen důraz na jedinečnost střední Evropy z mnoha úhlů pohledu a v mnoha případech i světovou unikátnost.
Výstupy z učení
Student/ka by měl po absolvování kurzu být schopen/na:
- vnímat krajinu jako nedílnou součást neživé i živé přírody
- interpretovat souvislosti historického a společensko-ekonomického vývoje území s přírodními podmínkami daného místa
- objektivně hodnotit průmyslový a infrastrukturní rozvoj
- objektivně přistupovat k nerostnému bohatství
Osnova
  • Úvod
  • - Co pro společnost znamená neživá příroda. Jak je důležitá a jak společnost ovlivňuje. Definice problému, postoje společnosti a nástin udržitelného přístupu.
  • Historický vývoj
  • - Člověk a neživá příroda v nejstarších dějinách: Kamenné suroviny prvních nástrojů, první získávání surovin, první zemědělství; Jeskyně – první obydlí moderního člověka; Keltové, Germáni, Slované a využití přírodních zdrojů
  • - Střední Evropa – kolébka světového hornictví: Význam českého království jako surovinové základny, první legislativy; Rozvoj techniky hornictví, světové primáty; Zrod moderních věd na základě poznatků především ze získávání surovin
  • - Vývoj krajiny od doby ledové po středověk
  • Podloží a jeho vliv na vývoj společnosti a moderní krajiny
  • - Osidlování regionů podle geologické stavby
  • - Jak při pohledu z výšky poznáme, po čem chodíme
  • - Lázeňské oblasti
  • - Rozvoj hospodářství v závislosti na stavbě území, zemědělství, vinařství
  • - Neživá příroda součástí kultury – specifické zvyky a tradice, využití přírodnin, geologie v umění a náboženství, na místopisné názvy a jazyk, specifický hornický folklor atp.
  • - Geoturistika, moderní fenomén, lokality UNESCO díky neživé přírodě
  • Neživá příroda jako součást infrastruktury
  • - Stavebnictví, podloží jako součást stavby; stavební materiály – vývoj, využití a vliv na ekonomiku a udržitelnost
  • - Podzemní stavitelství – historie, současnost, výzvy, výhody a řešení
  • - Průzkumy – nedůležitá nebo podstatná součást výstavby, chyby, nedostatky, havárie
  • Geologická rizika regionu
  • - Západočeská zemětřesná oblast – zemětřesné roje, příčiny a rizika
  • - Geodynamické jevy – svahové pohyby, skalní řícení a stability svahů, náchylné oblasti, příčiny a sanace
  • - Sucha a povodně
  • Výzvy pro budoucí generace
  • - Voda – nejcennější přírodní produkt – zacházení a ochrana
  • - Hospodaření s přírodními zdroji
  • - Budování infrastruktury s ohledem na neživou přírodu
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
zpracování eseje, ve které se posluchač/ka zamyslí nad prezentovanými tématy a zhodnotí, jak neživá příroda ovlivnila v minulosti, současnosti a bude ovlivňovat v budoucnosti užší region její/ho bydliště.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: Poprvé bude otevřeno v podzimním semestru 2023/2024.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2023/CORE036