E3040 Ochrana veřejného zdraví

Přírodovědecká fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Bartošková (přednášející)
Mgr. Andrea Dalecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eliška Hrežová (přednášející)
Garance
MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou ochrany a podpory veřejného zdraví. V rámci jednotlivých přednášek bude představena koncepce zdraví, bude diskutován aktuální zdravotní stav populace s důrazem na možnosti prevence a podporu zdraví na úrovni jedince, státu i nadnárodních iniciativ., Podrobněji budou představeny hlavní environmentální faktory působící na lidské zdraví. Součástí přednášek bude také základní vhled do organizace zdravotní péče a zdravotní politiky.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat hlavní determinanty ovlivňující zdraví, chápat roli prevence v ochraně a podpoře veřejného zdraví
-vysvětlit roli životního stylu ve zdraví a nemoci
-identifikovat zdravotní benefity a rizika související s výživou
-popsat úlohu WHO a jednotlivých národních složek podílejících se na ochraně veřejného zdraví
-popsat a vysvětlit vlivy faktorů životního prostředí, jejich nepříznivé účinky na lidské zdraví, způsob expozice a monitorování
-popsat nejčastější rizikové faktory v pracovním prostředí a možnosti jejich prevence
-definovat prvky zdravotní politiky, zdravotnických systémů a zdravotní péče
Osnova
  • 1. Zdraví jako společenský problém. Aktuální stav zdravotního stavu populace ČR, mezinárodní srovnání.
  • 2. Determinanty ovlivňující zdraví člověka.
  • 3. Prevence a zdravotní gramotnost.
  • 4. Úloha WHO v podpoře zdraví, národní a komunitní projekty.
  • 5. Role státu a jeho složek v ochraně a podpoře zdraví. Zdravotnické informační systémy a registry.
  • 6. Nutriční epidemiologie – výživa a její vliv na zdraví. Rizika potravin.
  • 7. Polutanty ovzduší a jejich vliv na zdraví obyvatel. Principy ochrany zdraví obyvatelstva. Syndrom nemocných budov.
  • 8. Hluk v životním prostředí a jeho vliv na zdraví.
  • 9. Ionizující a neionizující (optické a elektromagnetické) záření a jejich vliv na zdraví.
  • 10. Chemická a mikrobiologická rizika pitné vody a vody ke koupání.
  • 11. Faktory pracovního prostředí a jejich vliv na zdraví.
  • 12. Infekční onemocnění v České republice. Protiepidemická opatření. Očkování.
  • 13. Hodnocení zdravotních rizik chemických látek. Koncept exposomu.
  • 14. Základní prvky zdravotnických systémů (v ČR a ve světě), druhy zdravotní péče, financování zdravotnictví.
Literatura
  • TUČEK, Milan a Alena SLÁMOVÁ. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 216 stran. ISBN 9788024639321. info
  • TUČEK, Milan. Hygiena a epidemiologie. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 358 stran. ISBN 9788024639338. info
  • MZ ČR. Zdraví 2030. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. Praha 2020. Dostupné na: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
  • OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2021), Czech Republic: Country Health Profile 2021, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/8b341a5e-en.
  • Health literacy : the solid facts. Edited by Ilona Kickbusch. Copenhagen: World Health Organization, 2013, vi, 73. ISBN 9789289000154. info
Výukové metody
Předmět je realizován formou pravidelných přednášek o jednotlivých tématech s prezentací. Součástí výkladu je jejich demonstrace na příkladech a případových studiích. Během výuky jsou studenti nabádáni k aktivní diskuzi aktuálního tématu.
Metody hodnocení
Návštěva přednášek není povinná, ale silně doporučená pro porozumění probíraným tématům. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedeno formou písemné zkoušky. Závěrečný test bude tvořit 65 % celkové známky, zbylé body student získá prezentací vybraného problému veřejného zdraví (20 %) a aktivitou v rámci přednášek a cvičení (15 %).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.