M9506 Information technology in high-school mathematics

Faculty of Science
autumn 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 1 credit(s) (příf plus uk k 1 zk 2 plus 1 > 4). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
RNDr. Roman Plch, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Jan Vondra, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Roman Plch, Ph.D.
Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Supplier department: Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Timetable of Seminar Groups
M9506/01: Mon 18. 9. to Fri 15. 12. Tue 14:00–15:50 MP1,01014, R. Plch, J. Vondra
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 23 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/23, only registered: 0/23, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/23
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, students should be able to: choose a math program suitable for a specific mathematic purpose and use it successfully; use a computer when making preparations for lessons; use a computer, web or an interactive board during an actual lesson; design a worksheet or a math game.
Syllabus
  • 1. Web2.0 and mathematics (online mathematical programs and web stores of mathematical contents)
  • 2. Mathematics in web pages, in PDF format and in e-books
  • 3. Computer algebra systems in mathematical education
  • 4. Dynamic geometry (Cabri, Geogebra)
  • 5. Interactive boards and programmes of interactive boards
Literature
  • FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. Nestandardní úlohy s počítačem v 9. třídě (Non-standard equations with PC in the 9. class). In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1st ed. Plzeň: Vydavatelský servis. p. 63-67, 4 pp. ISBN 978-80-86843-29-2. 2010. info
  • FUCHS, Eduard. O výchově učitelů v Čechách (a samozřejmě i na Moravě). 1st ed. Praha: Matfyzpress. p. 103-110. ISBN 978-80-7378-142-2. 2010. info
  • FUCHS, Eduard, Helena BINTEROVÁ and Pavel PECH. On introduction of quadratic function by computers at school. South Bohemia Mathematical Letters. České Budějovice: University of south Bohemia, vol. 17, No 1, p. 51-60. ISSN 1804-1450. 2010. info
  • PLCH, Roman, Petra ŠARMANOVÁ and Robert MAŘÍK. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX (Publishing interactive tests using AcroTeX). Zpravodaj Československého sdružení uživatelů TEXu. Praha: Československé sdružení uživatelů TEXu, vol. 20, No 4, p. 266-291. ISSN 1211-6661. 2010. Příručka k tvorbě interaktivních testů z webu Mi21. URL info
  • VÁŇOVÁ, Tamara. Informační technologie ve výuce aneb Moodle v síti škol (ICT in teaching). 2008. Workshop v rámci konference Informační gramotnost info
  • PLCH, Roman and Petra ŠARMANOVÁ. Interaktivní prezentace matematické grafiky na webu a v PDF dokumentech (Interactive presentation of mathematical graphics on the web and in PDF documents). In Technologie pro e-vzdělávání. 1. vydání. Praha: ČVUT FEL Praha. p. 31-38. ISBN 978-80-01-03756-0. 2007. URL info
  • FUCHS, Eduard and Dag HRUBÝ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. První. Praha: Prometheus. 72 pp. ISBN 80-7196-325-9. 2006. info
  • PLCH, Roman. Využití systémů počítačové algebry ve výuce matematiky. In University of South Bohemia Department of Mathematics Report Series. první. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Ćeských Budějovicích. p. 145-159. ISSN 1214-4681. 2005. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. viii, 212. ISBN 8072901893. 2004. info
  • FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom multimediálním textu (On some multomedial text). In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1st ed. Plzeň: Vydavatelský servis. p. 69-72. ISBN 80-86843-01-7. 2004. info
  • FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky (Interactive communication and the eduacation of teachers of mathematics). Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, vol. 12, No 1, p. 7-10. ISSN 1214-4681. 2004. info
  • FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště (Standards in Mathematics). 1st ed. Praha: Prometheus. 108 pp. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. 2004. info
  • FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky (Some nonstandard applications of PC in the mathematical education.). Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, vol. 11, No 1, p. 223-230. ISSN 1214-4681. 2003. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, vol. 47, No 1, p. 67-68. ISSN 0032-2423. 2002. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. In Počítačová podpora výuky matematiky. Brno: Fakulta informatiky, Masarykova univerzita. 53 pp. skripta pro distanční vzdělávání. 2001. info
  • FUCHS, Eduard and Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia (Standards and Tests from Mathematics for Secondary Schools). 2. upravené vydání. Praha: Prometheus. 148 pp. ISBN 80-7196-095-0. 2001. info
  • PLCH, Roman. Export Mapleovských zápisníků do TeXu (Export of a Maple worksheet in TeX format). Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, roč. 8, 3-4, p. 138-144. ISSN 1211-6661. 1998. info
  • FUCHS, Eduard and Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia (Standards and Tests from Mathematics for Secondary Schools). 1st ed. Praha: Prometheus. 148 pp. ISBN 80-7196-095-0. 1998. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. 1. vyd. Praha: Prometheus. 44 s. ISBN 80-7196-090-X. 1997. info
Teaching methods
A seminary, two lessons per week, hands-on training in a computer classroom.
Assessment methods
The course is finished with a graded credit. Students have to submit homeworks for obtaining the credit. Active participation at seminars is necessary.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2011 - acreditation, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2017/M9506