MCZV03 Modern trends in teaching high-school mathematics

Faculty of Science
Spring 2026
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
RNDr. Jakub Novák (lecturer)
Guaranteed by
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Supplier department: Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět rozvíjí následující kompetence:
Připravit vyučovací hodinu s využitím zdrojů matematických úloh (1.2)
Prověřovat vědomosti žáků, vytvářet testy a písemné práce (4.1)
Využívat různé didaktické metody: e-learning, blended learning, projektová výuka, CLIL apod. (2.2)
Využívat různé informační zdroje včetně sociálních sítí (6.2)
Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3)
Learning outcomes (in Czech)
Vyplývají z položky Cíle předmětu a na tom místě zmíněných klíčových kompetencí, viz https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
Syllabus (in Czech)
1. (2 hod) Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh.
2. (2 hod) Didaktická technika.
3. (2 hod) Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce.
4. (2 hod) Práce s nadanými a žáky se specifickými nároky.
5. (2 hod) Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace, CLIL.
6. (2 hod) Vizuální matematika – sociální síť jako místo pro inspiraci k výuce matematiky.
7. (2 hod) Hejného metoda výuky matematiky.
Literature
  • HEJNÝ, Milan and Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
  • FUCHS, Eduard and Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1st ed. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 pp. ISBN 978-80-7015-145-7. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2026/MCZV03