MUC73 Praktikum z učitelské matematiky 1

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Iva Dřímalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Iva Dřímalová, Ph.D.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
ROCNIK ( 1 )
Středoškolská matematika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je aktivní vedená rekapitulace znalostí a dovedností získaných v ostatních předmětech příslušného semestru v oboru matematiky pro učitelské studium. Předmět je určen především pro studenty prvního ročníku studia. Cílem kurzu je naučit studenty spolupracovat při studiu matematiky, odbourat ostych z pobytu před tabulí, rozvíjet jejich kompetence k učení a v neposlední řadě vytvořit ve studijní skupině podporující a přátelskou atmosféru.
Výstupy z učení
Student bude umět:
- přehledně hovořit o tématech vysokoškolské matematiky,
- srozumitelně prezentovat své znalosti a dovednosti před spolužáky,
- vhodně pokládat otázky a zhodnotit kvalitu poskytnutých odpovědí,
- identifikovat své studijní přednosti a obtíže,
- efektivně spolupracovat se spolužáky za účelem zvýšení svých kompetencí ke vzdělávání
Osnova
  • Studenti aktivně vyhledávají témata, kterým se chtějí v příslušném týdnu věnovat. Osnova kurzu kopíruje osnovu předmětů z oblasti matematiky náležejících do příslušného a minulého semestru.
Literatura
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: Horák, Pavel. Lineární algebra a geometrie 1. Učební text. Jarní semestr 2017
  • DOŠLÝ, Ondřej a Petr ZEMÁNEK. Integrální počet v R. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 222 s. ISBN 978-80-210-5635-0. info
  • HARANT, Michal a Oldřich LANTA. Deskriptivní geometrie pro II. ročník SVVŠ. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 283 s. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
    neurčeno
  • VÁGNER, Milan. Aplikace integrálního počtu. 2003, 112 l. info
  • KOUNOVSKÝ, Josef a František VYČICHLO. Deskriptivní geometrie : pro samouky. Praha: Jednota československých matematiků a fysiků, 1948, 514 s. info
Výukové metody
Řízená diskuse a řízená skupinová práce.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě měřené aktivní účasti, která bude sledovat několik parametrů. Budeme mít několik druhů aktivity, studenti budou individuálně hodnoceni v rámci svých možností. Během semestru je potřeba splnit následující druhy aktivit.
Prezentace (aktuálního tématu z proběhlého týdne)
Odpověď (například na otázky prezentátora)
Spolupráce (na čemkoli, i aktivní snaha něco pochopit, doprovod prezentátora)
Odpor (aktivní zdůrazňování zbytečnosti daného tématu a touha po jeho obecné neexistenci)
Obhajoba (aktivní obhajoba užitečnosti daného tématu v boji proti odpůrci)
Účast (aktivní zapojení do diskuse bez výrazného příspěvku či role)
V případě nesplnění těchto aktivit během semestru student nahradí nesplněné aktivity vypracováním krátké seminární práce na určené odborné téma na přiměřené úrovni s důrazem na srozumitelnost textu.
Informace učitele
Účelem předmětu je vyvolání spontánní a živé diskuse nad tématy, které se aktuálně probírají na matematice, způsobující fixaci dané látky. Diskuze bude probíhat na takové úrovni, na které si to budou studenti přát, od naprosto elementární, kdy se můžeme zabývat věcmi, které někdo nepochopil, až po úroveň vyšší, kdy se můžeme pokusit probíranou látku zasadit do širších souvislostí. Neoficiálním cílem je pokusit se neosobně nahlížet na probíraná témata a zhodnotit jejich přínos i zbytečnost. Vyučující diskusi pohlídá tak, aby si studenti neposkytovali nesmyslné nebo chybné informace, a také aby komunikovali efektivně a srozumitelně. Nejskrytějším cílem předmětu je motivovat studenty k budoucímu komplexnímu pozorování žáků a jejich projevu, což si vyzkouší na sobě navzájem. Společně rozmyslíte, zda ten nejhlasitější, nejzábavnější nebo nejpřipravenější žák je ten jediný, se kterým má smysl pracovat. Zda ten nejdrzejší, který poskytuje chybné odpovědi, by měl být odsouzen a ztracen, a zda ten, kdo mlčí, skutečně neví. Z tohoto důvodu budou studenti několikrát vykolejeni z vlastní přirozenosti a extraverti budou mlčet, zatímco introverti promluví. Studenti si například vyzkouší na oko zastávat protichůdné názory na přínos konkrétních matematických konceptů, obhajovat ty, které nejsou pro daného studenta oblíbené, a hanit ty, které student považuje za užitečné a zajímavé.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.