MUC92 Seminář z historie a didaktiky matematiky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. (přednášející)
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Vondra, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pouze pro diplomanty z matematiky
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student
rozumět problematice probíraných témat aktuálním aspektů výuky matematiky na středních školách i historie tohoto předmětu;
umět tvořivě uplatnit získané poznatky ve své budoucí školní praxi.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student
rozumět problematice probíraných témat aktuálním aspektů výuky matematiky na středních školách i historie tohoto předmětu;
umět tvořivě uplatnit získané poznatky ve své budoucí školní praxi.
Osnova
  • Program didaktických seminářů:
  • http://www.math.muni.cz/veda-a-vyzkum/poradane-seminare/96-seminar-z-dejin-matematiky.html
Literatura
    doporučená literatura
  • Anachronisms in the history of mathematics : essays on the historical interpretation of mathematical texts. Edited by Niccolò Guicciardini. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2021, xxv, 366. ISBN 9781108834964. info
  • HEJNÝ, Milan; Pavel ŠALOM; Jana HANUŠOVÁ; Darina JIROTKOVÁ a Anna KUŘÍK SUKNIAK. Matematika CD : příručka učitele. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 192 stran. ISBN 9788090575691. info
  • POLÁK, Josef. Didaktika matematiky : jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2016, 179 stran. ISBN 9788074893278. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015, 232 stran. ISBN 9788026209010. info
  • HEJNÝ, Milan; Pavel ŠALOM; Darina JIROTKOVÁ; Jana HANUŠOVÁ; Anna KUŘÍK SUKNIAK a Eva BOMEROVÁ. Matematika A : učebnice pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2015, 79 stran. ISBN 9788090575608. info
  • HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 229 stran. ISBN 9788072907762. info
  • BURTON, David M. The history of mathematics : an introduction. 6th ed. New York, N.Y.: McGraw-Hill, 2007, xii, 788. ISBN 9780073051895. info
  • HODGKIN, Luke Howard. A history of mathematics : from Mesopotamia to modernity. Oxford: Oxford University Press, 2005, xiii, 281. ISBN 0198529376. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, s. 213-455. ISBN 8072901893. info
  • ARTEMIADIS, Nicolaos K. History of mathematics : from a mathematician's vantage point. 1st ed. Providence: American Mathematical Society, 2004, ix, 454. ISBN 0821834037. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Elementární matematika : (rovnice, teorie čísel, kombinatorika, planimetrie). Vyd. 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 79 s. ISBN 8072900145. info
  • KATZ, Victor J. A history of mathematics :an introduction. Reading: Addison-Wesley, 1998, xiv, 864,. ISBN 0-321-01618-1. info
  • BOYER, Carl B. A history of mathematics. Edited by Uta C. Merzbach. 2nd ed. New York: John Wiley & Sons, 1991, xx, 715. ISBN 0471097632. info
  • EVES, Howard a Jamie H. EVES. An introduction to the history of mathematics :with cultural connections. 6th ed. Fort Worth: Saunders College Publishing, 1990, 775 s. ISBN 0-03-029558-0. info
  • STRUIK, Dirk J. A concise history of mathematics. 3-rd revised edit. New York: Dover Publications, 1967, x, 195. ISBN 0486602559. info
    neurčeno
  • SUZUKI, Jeff. A history of mathematics. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2002, xiii, 815. ISBN 0130190748. info
Výukové metody
Semináře probíhat prezenční formou. Na seminářích budou pozvaní lektoři vystupovat na zadaná témata. Posluchači budou po každém navštíveném semináře písemně vypracovávat svoje reflexe.
Metody hodnocení
Povinností každého zapsaného studenta v průběhu semestru bude pravidelná účast na seminářích. O vyslechnutých přednáškách budou vypracovávat a do 14 dnů odevzdávat své písemné reflexe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.