XS042 Psychologie ve školní praxi

Přírodovědecká fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět ukazuje využití psychologických poznatků ve školní praxi vyučování a výchovy. Zdůrazňuje se návaznost na hraniční společenskovědní i přírodovědné disciplíny jako je pedagogika, didaktika, sociologie, antropologie, hygiena a biologie dítěte. Ve výuce tohoto předmětu je posluchač veden k řešení praktických otázek a je snaha klást důraz na uplatňování teoretických psychologických poznatků při řešení každodenních problémů školy.
Osnova
  • 1. Vztah pedagogiky a psychologie v praxi 2. Společenské vědy a přírodní vědy ve vztahu k psychologii 3. Osobnost žáka a její poznávání 4. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže 5. Diagnostika klimatu školní třídy a sociální klima školy 6. Psychohygienické otázky školní práce 7. Psychologie školních dificilit 8. Kognitivní činitelé a učení 9. Řízení a zvládání školní třídy 10. Základní poznatky psychodidaktiky 11. Sebepojetí žáka a učitele 12. Úkoly v rozvoji osobnosti ve škole
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s.ISBN80-7178-46 X
  • FONTANA, D. Psychologie v ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 384 s. ISBN 80-7178-063-4
  • KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm. 544 s. ISBN 80-214-2203-3
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011.