PřF:XS240 Prakt. psychologie pro učitele - Informace o předmětu
XS240 Praktická psychologie pro učitele
Přírodovědecká fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V návaznosti na předměty bakalářského stupně poskytnout posluchačům informace k využití psychologických poznatků vybraných disciplín vědecké psychologie pro usnadnění orientace v životních situacích se zaměřením na práci učitele v podmínkách kolektivní výuky. Budou seznámeni s postupy řízení malých skupin. Psychologie je prezentována jako věda s kritickým přístupem ke svým poznatkům, u nichž bude vždy uvedena metoda, kterými byly získány.
- Výstupy z učení
- Posluchači porozumí psychologickým pohledům na práci učitele. Po absolvování kurzu a později při práci učitele budou mít k dispozici informace, kdy je efektivní poradit se se zkušenými učiteli nebo bude účelné obrátit se na odborné psychology.
- Osnova
- 1.Vývoj jedince v rodině tradiční a v netradičních formách rodiny. Osm věků člověka dle Erika Eriksona. Metody učení jednotlivce z psychologického aspektu. Pojem vzdělavatelnost, vychovatelnost. Model determinant školního výkonu. Psychologické vyšetření pro výběr a volbu povolání. 2. Diagnostika osobnosti jednotlivého studenta z pohledu učitele, školního a poradenského psychologa a psychiatra. Významné změny chování žáka z hlediska psychopatologie, možnosti jejich rozpoznání a ovlivnění z pozice učitele, psychologa a psychiatra. Látkové a nelátkové závislosti. Nesoustředěnost a motorický neklid žáka ve třídě. Sebepoškozování mladých dospělých. Práce s mimořádně nadanými žáky, s mimořádně ne-nadanými, se specifickými vývojovými potřebami. 3. Jednání učitele ve třídě s pozitivní atmosférou a „normálními“, „neproblémovými“ žáky a studenty. Aktivity učitele pozitivně ovlivňující atmosféru ve třídě. Šikana ve třídě a škole a mimo ně. Prevence, rozpoznání, možnosti eliminace. „Nevhodné“ chování učitele. 4. Řešení konfliktů učitelem: mezi studenty, student-vyučující, rodiče-škola. Vliv sluneční aktivity na well-being a výkonnost učitele i žáků – výsledky empirického výzkumu. Plánování režimu dne s ohledem na cirkadiánní rytmy. 5. Vyučující v pozici „laického“ terapeuta. Hodnocení vyučování a učitele ze strany žáků. (Ne)spravedlnost ve vzdělávání. Postupy k navození a udržení duševní rovnováhy. Koncepce Libora Míčka (praktická cvičení) Maxe Lüschera (praktická cvičení), Ferdinanda Knoblocha (praktická cvičení). Metody sebepoznání učitele. Možné chyby při vnímání jiných osob, žáků, rodičů, jiných učitelů. Odstraňování vnitřních bariér učitele.
- Literatura
- doporučená literatura
- DAN., Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 226 s. 80-210-2948-X.
- ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
- HOLASOVÁ, Marta. Postoje studentů a učitelů k učitelství jako profesi. Online. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2009. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/m1spr/.
- PLAŃAVA, Ivo. Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2000. 294 s. ISBN 80-7239-039-2.
- Výukové metody
- Přednáška s diskuzí. Cvičení ve skupině.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v hodinách. Esej jako podklad pro závěrečnou rozpravu.
- Informace učitele
- Případné dotazy na: 2126@muni.cz nebo dan@ped.muni.cz.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2025/XS240