XS240 Practical psychology for teachers

Faculty of Science
Autumn 2025
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Faculty of Science
Contact Person: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Supplier department: Faculty of Science
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
In relation to the subjects of the Bachelor's degree to provide students with information on the use of psychological knowledge of selected disciplines of scientific psychology to facilitate orientation in life situations with a focus on the work of the teacher in the conditions of collective teaching. They will be introduced to small group management practices. Psychology is presented as a science with a critical approach to its findings, for which the method by which they were obtained will always be indicated.
Learning outcomes
Students will understand psychological perspectives on the work of a teacher. After the course and later in their work as a teacher, they will have information on when it is effective to consult experienced teachers or when it may be appropriate to consult professional psychologists.
Syllabus
1.Vývoj jedince v rodině tradiční a v netradičních formách rodiny. Osm věků člověka dle Erika Eriksona. Metody učení jednotlivce z psychologického aspektu. Pojem vzdělavatelnost, vychovatelnost. Model determinant školního výkonu. Psychologické vyšetření pro výběr a volbu povolání. 2. Diagnostika osobnosti jednotlivého studenta z pohledu učitele, školního a poradenského psychologa a psychiatra. Významné změny chování žáka z hlediska psychopatologie, možnosti jejich rozpoznání a ovlivnění z pozice učitele, psychologa a psychiatra. Látkové a nelátkové závislosti. Nesoustředěnost a motorický neklid žáka ve třídě. Sebepoškozování mladých dospělých. Práce s mimořádně nadanými žáky, s mimořádně ne-nadanými, se specifickými vývojovými potřebami. 3. Jednání učitele ve třídě s pozitivní atmosférou a „normálními“, „neproblémovými“ žáky a studenty. Aktivity učitele pozitivně ovlivňující atmosféru ve třídě. Šikana ve třídě a škole a mimo ně. Prevence, rozpoznání, možnosti eliminace. „Nevhodné“ chování učitele. 4. Řešení konfliktů učitelem: mezi studenty, student-vyučující, rodiče-škola. Vliv sluneční aktivity na well-being a výkonnost učitele i žáků – výsledky empirického výzkumu. Plánování režimu dne s ohledem na cirkadiánní rytmy. 5. Vyučující v pozici „laického“ terapeuta. Hodnocení vyučování a učitele ze strany žáků. (Ne)spravedlnost ve vzdělávání. Postupy k navození a udržení duševní rovnováhy. Koncepce Libora Míčka (praktická cvičení) Maxe Lüschera (praktická cvičení), Ferdinanda Knoblocha (praktická cvičení). Metody sebepoznání učitele. Možné chyby při vnímání jiných osob, žáků, rodičů, jiných učitelů. Odstraňování vnitřních bariér učitele.
Literature
    recommended literature
  • DAN., Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 226 s. 80-210-2948-X.
  • ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
  • HOLASOVÁ, Marta. Postoje studentů a učitelů k učitelství jako profesi. Online. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2009. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/m1spr/.
  • PLAŃAVA, Ivo. Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2000. 294 s. ISBN 80-7239-039-2.
Teaching methods
Lecture with discussion. Group exercises.
Assessment methods
Active participation in class. Essay as a basis for the final debate.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2025/XS240