XS490 Didaktika environmentální výchovy

Faculty of Science
Spring 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor), Mgr. Jiří Vorlíček (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Timetable
each odd Friday 10:00–13:50 Z6,02006
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 28 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Student se seznámí se směry EV v ČR a ve světě, kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro EV. Student se orientuje v RVP G v souvislosti s EV okruhy a podrobně se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia. Student se orientuje v klíčových tématech DOV EV a jejich očekávaných výstupech. Student se seznámí s metodami, které mohou vést žáky aktivizující formou k očekávaným výstupům EV Student porovnává vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Student kriticky hodnotí získané zkušenosti a poznatky o metodách a formách výuky a přemýšlí o jejich účelném využité v praxi. Student se aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti. Student aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV.
Learning outcomes (in Czech)
Studen bude po absolvování předmětu schopen: popsat věkové a vývojové aspekty v EV znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické postupy využívané v EV orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení očekávaných výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání se orientovat v přístupech k učení vybraných environmetálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.)
Syllabus (in Czech)
  • - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
Teaching methods (in Czech)
diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
Assessment methods (in Czech)
Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2022/XS490