PřF:Z0012 Management of teachning - Course Information
Z0012 Management of geography teaching
Faculty of ScienceSpring 2006
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. - Timetable
- Tue 14:00–14:50 Z2
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- Z7011 Geographical curriculum
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Geography and Cartography (programme PřF, M-GR)
- Upper Secondary School Teacher Training in Geography and Cartography (programme PřF, N-GK)
- Course objectives
- Didactic transformation of geography into educational goals and objectives. International charter of geographical education, Czech syllabuses for secondary schools, education through geography. Teaching, learning, materials, equipment and life in managing geography lessons. Regional and disciplinary versions in complementarity, changing world and changing geography, social construction of geography. Teaching methods, procedures, Bloom's taxonomy of learning objectives - attainment targets. Learning: knowledge, skills, attitudes, values, beliefs - competence and agency, application, geography for life.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy 13. Svět v pohybu a proměny geografie
- Literature
- LAMBERT, David and David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
- Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
- Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
- http://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.html
- VALENTA, Václav and Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004, 127 s. ISBN 80-86034-57-7. info
- KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum, 1999, 145 s. ISBN 8071849952. info
- KÜHNLOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2006/Z0012