Z0042 Geography of Tourism

Faculty of Science
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
Timetable
Thu 19:00–19:50 U1
  • Timetable of Seminar Groups:
Z0042/01: Thu 11:00–11:50 Z2
Z0042/02: Tue 11:00–11:50 Z2
Prerequisites (in Czech)
Z3090 Human Geography
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 56 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/56, only registered: 0/56
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na pochopení role ekonomiky obecně a konkrétně terciérních aktivit v národním hospodářství určitého státu a v územním průmětu zvláště. Důraz je kladen jak na integritu světového hospodářství a na znalost jeho hlavních finančních center, tak na roli různorodých zařízení terciérního charakteru v aktivaci rozvoje malého území. Pasáž o turismu a cestovním ruchu integruje předchozí znalosti o prostředí s tou z aktivit, která se opírá o respektování přírodního a kulturního potenciálu určitého území. Předmět je zároveň minimální průpravou pro zvládání ekonomických znalostí v dalších fázích studia, zvláště v případě výběrových přednášek.
Syllabus
  • World ecomony. World as a financial space.
  • Exchange, business, capital. Investmen and credit banks. Insurance institutions.
  • Retail and other activities. Services in the urban system.
  • Tourisme.
Literature
  • Venna, Yrje: Řízení a vývoj služeb (učební text EIPA - nepublikovaný překlad).
  • MARYÁŠ, Jaroslav, Jiří VYSTOUPIL and A KOL. Ekonomická geografie I. (Economic geography I). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 156 pp. ISBN 80-210-2595-6. info
  • MIRVALD, Stanislav. Geografie cestovního ruchu. Vyd. 3. upr. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996, 127 s. ISBN 80-7082-288-0. info
  • ECHAUDEMAISON, Claude-Daniele. Slovník ekonomie a sociálních věd. Translated by Marie Bednaříková. 1. vyd. Praha: EWA Edition, 1995, 419 s. : g. ISBN 80-85764-13-X. info
Assessment methods (in Czech)
Student je v kolokviu hodnocen za zvládnutí základních poznatků o obchodě a turismu, ovládá popis základních ekonomických mechanismů a funkcí nejdůležitějších ekonomických institucí a procesů. Umí též aplikovat základní poznatky o turismu a obchodě na rozvoj lokality nebo malého území. Požadavky pro cvičení: Absolvování alespoň 80 % cvičení v semestru, předložení protokolů z absolvovaných cvičení, úspěšné zvládnutí písemného testu za první polovinu semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007 - for the purpose of the accreditation, Autumn 1999, Autumn 2010 - only for the accreditation, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2011 - acreditation, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2004/Z0042