Z4011 Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu

Přírodovědecká fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Robert Osman, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–16:50 Z5,02004
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z4011/01: Út 17:00–18:50 Z5,02004, R. Osman, O. Šerý
Předpoklady
KREDITY_MIN(40)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je seznámení s kvalitativní metodologií v geografickém výzkumu. Předmět podává přehled vybraných metod sběru kvalitativních prostorových dat. Studenti si osvojí obecné vědecko-výzkumné kompetence i zcela konkrétní techniky především sběru kvalitativních dat.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni rozlišit principy knatitativní a kvalitativní metodologie, jsou schopni výběru minimálně z tří výzkumných designů, jsou schopni formulovat výzkumnou otázku a jsou schopni sbírat data pomocí pozorování, rozhovorů, go-along vycházek a mentálních map.
Osnova
  • Blok I: Rozdíl mezi kvantitativní a kvalitativní metodologií:
  • 1. role vědy v procesu poznávání - realita, zvyky, tradice, autorita, zkušenost; 2. prvky sociální teorie – paradigma, teorie, pozorování, fakta, zákony, koncepty, proměnné, hypotézy; 3. formulace výzkumného problému, výzkumného tématu a výzkumné otázky;
  • Blok II: Vybrané metody sběru kvalitativních dat:
  • 4. práce s výzkumnou otázkou, tvorba výzkumných otázek; 5. pozorování - strukturované, semistrukturované, nestrukturované; 6. rozhovor – strukturovaný, semistrukturovaný, nestrukturovaný, expertní, skupinový; 7. metoda mentálních map; 8. metoda go-along;
  • Blok III: Vybrané metody zpracování kvalitativních dat:
  • 9. kódování, transkripce a čištění dat; 10. metody textuální analýzy; 11. metody vizuální analýzy; 12. sběr dat přímo v terénu a reflexe jejich provedení.
Literatura
    povinná literatura
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007, 229 s. ISBN 9788022323178. info
  • BLAŽEK, Matej a Alena ROCHOVSKÁ. Feministické geografie / Matej Blažek, Alena Rochovská. Bratislava: GeoGrafika, 2006, 188 s. ISBN 8096933876. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • Qualitative research methods in human geography. Edited by Iain Hay. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2010, xxxi, 432. ISBN 9780195430158. info
  • The SAGE handbook of qualitative geography. Edited by Dydia DeLyser. Los Angeles [i.e. Thousand Oaks, Calif.]: SAGE, 2010, xii, 431. ISBN 9781412919913. info
  • Qualitative methodologies for geographers : issues anddebates. Edited by Melanie Limb - Claire Dwyer. London: Arnold, 2001, xv, 303 s. ISBN 0-340-74225-9. info
Výukové metody
Výukové metody - přednášky, diskuse v hodině, divadlo fórum, domácí úkoly, práce v terénu, vlastní výzkum.
Metody hodnocení
Kolokvium (ústní) ověřuje schopnost využití kvalitativních technik v geografickém výzkumu, konkrétní aplikaci vybranných kvalitativních metod sběru dat.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.