Z8100 Globální mapování

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Milan Konečný, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Popelínský (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Milan Konečný, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:50 Z4,02028
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z8100/01: Čt 8:00–8:50 Z2,01032, J. Popelínský
Předpoklady
Znalosti ze základních přednášek kartografie a geoinformatiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenta s problematikou řešení (trvale) udržitelného rozvoje od konference v Rio de Janeiro v r. 1992, přes WSSD v r. 2002 v Johannesburgu až doposud. Jedním z nejvýznamějších nástrojů řešení jsou datové prostorově orientované (geoinformační) projekty, zejména Globální mapování. Jeho cílem je vytvořit digitální mapové dílo celé planety v měřítku 1:1 mil. Studenti se seznámí nejen s metodologickými, technologickými a organizačními otázkami realizace projektu Globální mapování, ale i tvorbou a realizací datové politiky (data policy) v oblastech s různými politickými, ekonomickými, sociálními a kulturními podmínkami. Důraz je kladen na realizaci a modifikaci projektu na evropské podmínky, zejména s ohledem na aktivity EU INSPIRE a GMES.
Osnova
  • 1. Koncepce (trvale) udržitelného rozvoje ve světě a v Evropě 2. Význam a místo geoinformačních (prostorově orientovaných datových projektů) při řešení problémů udržitelného rozvoje 3. Koncepce a realizace projektu Globální mapování 4. Obsah, tvorba a legendy vybraných rastrových a vektorových vrstev projektu Globální mapoování 5. Předpoklady integrace Globálního mapování s národními protorovými geoinformačními infrastrukturami 6. Projekty Euro Global Map a Euro Regional Map 7. Problematika a realizace datové politiky obecně a zvláště v EU a ČR vzhledem k projektu Globální mapování 8. vazba Globálního mapování na další globálně orientované projekty: GSDI, Digital Earth, LGCN a GISD 9. INSPIRE, GMES a Globální mapování 10. Obsah a principy INSPIRE Data Themes Cvičení: 1. Základní kompoziční prvky v dílech globálního mapování 2. Interoperabilita mezi legendami děl globálního mapování 2. Logické pořadí vrstev a best practices 3. Náplň map globálního mapování 4. Vytvoření návrhu globálních map 5. Možnosti použití 3D v dílech globálního mapování 6. SWOT analýza základních projektů globálního mapování 7. Analýza možností využití zadaného projektu 8. Studentské prezentace jednotlivých projektů globálního mapování 9. Návrh vlastní koncepce globálního mapování 10. Návrh realizace vybrané tematiky INSPIRE
Literatura
  • http://www.digitalearth.gov/
  • http://www.ec-gis.org/inspire/
  • http://www.iscgm.org/cgi-bin/fswiki/wiki.cgi
  • http://www.eis-africa.org/EIS-Africa/GISD
  • http://www.inspire-geoportal.eu/
  • http://www.gmes.info/
  • VOŽENÍLEK, Vít. Geografické informační systémy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 173 s. ISBN 807067802X. info
  • SLOCUM, Terry A. Thematic cartography and visualization. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 1998, x, 291 s. ISBN 0-13-209776-1. info
  • KONEČNÝ, Milan a Vít VOŽENÍLEK. Vývojové trendy v kartografii a GIS. In Geografie na prahu 21. století. 1. vyd. Praha: ČGS, 1998. info
Výukové metody
Teoretické přednášky, praktická cvičení
Metody hodnocení
Zkouška probíhá písemnou formou za kombinace uzavřených a otevřených otázek; v rámci hodnocení jsou brány v úvahy také výsledky studentů na cvičeních.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2001, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace, jaro 2016, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2024.