Z9150 Multimédia v geografickém vzdělávání

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z9150/01: Po 8:00–9:50 Z1,01001b, V. Herber
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit proces poznání ve vyhledávání a využívání ICT (webové zdroje, mobilní výukové technologie) v profesní přípravě učitelů s cílem ji využívat v pedagogické praxi, pedagogickém procesu, při realizaci geografických (kartografických a geoinformatických) vzdělávacích programů na základních, středních a vyšších odborných školách.
Studující si osvojí:
- informace o vybraných geografických, kartografických a geoinformatických databázích a portálech,
- zdroje světových a mezinárodních organizací (OSN, Světová banka, OECD), které provozují edukační portály,
- zdroje specializovaných institucí (NASA, USGS, EUROMAGE) a jejich edukační portály, a edukační zdroje BBC,
- dovednost využívat mapové, obrazové zdroje, zdroje webových kamer a hlavně animací a 3D vizualizací při realizaci vzdělávacích programů (Člověk a příroda a Člověk a společnost,
- řadu zdrojů uplatnitelných v běžném životě a které je nutno zprostředkovat vzdělávaným osobám ( aktuální stav počasí a předpověď počasí pro ČR, Evropu a svět; převody jednotek, časová pásma).
Osnova
  • 1. Multimédia a 5 témat geografie
  • a) lokace
  • b) místo
  • c) interakce člověk - prostředí
  • d) pohyb
  • e) regiony
  • 2. Geografické vzdělávání a interaktivní tabule
  • 3. Interaktivní multimédia a jejich využití ve škole
  • 4. Webové zdroje pro geografické vzdělávání
  • 5. Virtualní texty a jejich využívání v geografii
  • 6. Využití počítačových her pro geografické vzdělávání
  • 7. Google Earth
  • 8. GPS a Geocaching v geografickém vzdělávání
  • 9. Virtuální geografický projekt
Literatura
  • MARTIN, Fred. E-geography : using ICT in quallity geography. Sheffield: Geographical Association, 2006, 160 s. ISBN 1843771705. info
  • WAHLA, Arnošt. Informační technologie v geografii '95 : sborník z celostátních seminářů (18.-20.10.1995). Edited by Lubomír Müller. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 1995, 75 s. info
  • LEWIS, Chris. Multimédia : Exploring multimedia (Orig.). Translated by Jiří Bartoň. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1998, 71 s. ISBN 80-7202-287-3. info
  • CHAPMAN, Nigel P. a Jenny CHAPMAN. Digital multimedia. Chichester: John Wiley & Sons, 2000, xiv, 568. ISBN 0471983861. info
Výukové metody
přednášky, praktická cvičení a vypracování dílčích úkolů
Metody hodnocení
Hodnocení za splnění dílčích úkolů, vypracování virtuálního geografického projektu a alespoň 85% aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2012 - akreditace, jaro 2014.