DUCIT Teaching Lab

Fakulta informatiky
jaro 2024
Rozsah
0/2/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Tomáš Effenberger, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Martin Jonáš, Ph.D. (přednášející)
Bc. Marek Macho (přednášející)
Mgr. Lucia Hradecká (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ondřej Hrdlička (pomocník)
Garance
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 14:00–15:50 A220
Předpoklady
SOUHLAS
Student vede alespoň jednu hodinu výuky každý týden. Předmět si mohou zapisovat studenti bakalářského, magisterského i doktorského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/24, pouze zareg.: 2/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Učitel omezuje zápis na studenty, kteří aktuálně vedou cvičení.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozvinout kompetence pro vedení přínosných cvičení.
Výstupy z učení
Student se zlepší v následujících schopnostech:
- vysvětlovat látku přínosným způsobem;
- interagovat se skupinou způsobem, který studenty aktivně zapojuje;
- zadávat jasné úlohy a měnit jejich obtížnost podle potřeby;
- pomáhat zaseknutým studentům a podpořit jejich přemýšlení;
- poskytovat užitečnou zpětnou vazbu;
- nastavovat žádoucí normy ve výuce;
- dál se zlepšovat skrze reflexi vlastní výuky.
Osnova
  • Dobrá první hodina
  • Interakce se skupinou a s jednotlivci
  • Cíle hodin a příprava na výuku
  • Jak funguje učení
  • Vysvětlování a prezentační dovednosti
  • Hodnocení a zpětná vazba
  • Motivace studentů
  • Strukturování hodiny
  • Vyučovací metody a typy úloh
  • Zadávání a obtížnost úloh
  • Etická dilemata
Literatura
    doporučená literatura
  • WILSON, Greg. Teaching Tech Together: How to Make Your Lessons Work and Build a Teaching Community around Them. 1st Edition. Chapman and Hall/CRC, 2019, 248 s. ISBN 978-0-367-35297-4. Full version of the book available online. info
  • MCKEACHIE, Wilbert James, Marilla D. SVINICKI a David NICOL. McKeachie's teaching tips : strategies, research, and theory for college and university teachers. 13th ed. Belmont: Wadsworth, 2011, xxv, 388. ISBN 9780495809296. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • WEINSTEIN, Yana, Megan SUMERACKI a Oliver CAVIGLIOLI. Understanding how we learn : a visual guide. First edition. Abingdon: Routledge, 2019, x, 165. ISBN 9781138561724. info
  • BAIN, Ken. What the best college teachers do. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 207 p. ISBN 9780674013254. info
Výukové metody
Interaktivní výklad, diskuze ve skupinách, rozbor modelových situací a případových studií, praktický trénink dovedností, hospitace, reflexe své výuky.
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je aktivní účast na hodinách, hospitace (poskytnutí zpětné vazby na výuku jiného cvičícího) a portfolio dokumentující práci na své kompetenci učit (např. zápisy z četby, reflexe své výuky).
Informace učitele
Mohlo by vás zajímat také XS450 Komunikační trénink, XS451 Komunikační trénink 2, XS020 Inspiratorium pro učitele, F2452 Inspiratorium pro učitele 2 a XS350 Práce se skupinovou dynamikou a PAM135 Lektorské minimum.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.