P113 Softwarové elektronické publikace -- seminář

Fakulta informatiky
jaro 2001
Rozsah
1/2. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
MgA. Radovan Hakl (přednášející), doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (zástupce)
doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Rozvrh
Čt 17:00–18:50 C408, Čt 19:00–19:50 A107
Předpoklady
Předpokladem je napsání jednostránkové eseje o svých dosud získaných schopnostech a dovednostech v oblastech komunikace pomocí nových medii (foto, animace, klipy, flash, dokumentární film, jejich produkce a technické zpracování) a její zaslání vyučujícím. Vhodné je mít základní povědomí o pravidlech mediálni komunikace, pro dokumenty a jejich přípravu získané například v předmětu P029 Elektronická příprava dokumentů nebo P123 Základy vizuální komunikace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Návrh a technická realizace krátkych dokumentárních filmů pomoci nejnovějších publikačních multimediálních technologií a formátů.
Předpokládá se samostatná tvůrčí práce směřující k vytvoření dvou minut vlastniho experimentálního filmu. Individualní realizace konkrétního publikačního projektu soudobými multimediálními technikami, s výhledem nominace nejlepších děl na mezinárodní festival dokumentární a multimediální tvorby ACADEMIA FILM (www.afo.cz) Olomouc 2002.
Osnova
  • Co obsahuje digitální film? Velikosti záběrů -- pohyb kamery -- mluvené slovo -- vkládání titulků -- komentáře -- hudby -- ukázky a praktické testy.
  • Formáty pro multimedia: od animace GIF, Macromedia Flash po normy MPEG 1,2,4. Srovnání dvou žánrů -- dokumentární film a počítačová hra. Stavba zápletky --způsob vnímání -- identifikace příjemce -- virtuální konotace a film ve stylu cinema verité. Ukázky a rozbor.
  • Předvedeme různé mediální formy filmu Záhada Blair Witch. Synopsis - literární scénář -- technický scénář -- story board pro prezentaci na WEBu. Ukázka filmu -- diskuse -- rozbor.
  • Animovaný film -- psaní animovaných sekvencí -- trikové záběry dříve -- natáčení po okénku -- animace přes počítač -- výtvarné řešení pro animaci -- Adobe Premiere pro střih filmu, ukázka.
  • Stavba příběhu pro multimedia -- anotace textová -- obrazová -- spojení v jednotlivé kapitoly -- Editace -- kontrapunkt hudba obraz. Umberto Ecco -- klasik encyklopedií -- ukázky.
  • Gramatika sledu záběrů -- sestřihem a změnou pořadí dodáme nový smysl a rytmus -- představení střihu on line a off line, střihová skladba němého filmu -- ukázky.
  • Ukázky z festivalů Akademia film Olomouc, ARS Elektronika. -- srovnání žánrů digitálního filmu -- rozbor filmů.
  • Digitální technologie a nový životní styl: sestavení tvůrčí skupiny, dělba úkolů a pravomocí, komunikace, produkce, editace, postprodukce a vyhodnocení projektu.
  • Návštěva studia pro animace (Banánové rybičky) v Brně.
  • Možnost návštěvy Academia film Olomouc 2001 (22.-26.4. 2001).
Literatura
  • Karel Reisz: Umění střihové skladby, skripta FAMU.
  • Firemní literatura a manuály příslušných programů. WWW stránky www.flashkit.com, ...
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je prováděno zejména na základě výsledného dvouminutového filmu každého učastníka kursu.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sojka/eep/
"We are all apprentices in a craft where no-one ever becomes a master."
-- Ernest Hemingway
"What we want, in our 80s business executive, is somebody who demands the best in everything; somebody who is never satisfied; somebody who, if he had been in charge of decorating the Sistine Chapel, would have said: `That is a good fresco, Michelangelo, but I want a better fresco, and I want it by tomorrow morning.'"
-- Dave Barry (quoted in DEK: Mathematical Writing)
"Knowledge is of two kinds. We know a subject ourselves, or we know where we can find information out."
-- Boswell (Life vol.2,p.365,18.4.1775)
"Everything should always be made as simple as possible, but not simpler."
-- Albert Einstein (quoted in DEK: Mathematical Writing)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, jaro 2002.