PA167 Rozvrhování

Fakulta informatiky
jaro 2021
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Rudová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Hana Rudová, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 10:00–11:50 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět zpřístupní znalosti o různých typech rozvrhovacích problémů z pohledu teoretického i praktického, ukáže obecné řešící metody používané pro rozvrhovací problémy i nejvýznamnější přístupy využívané pro konkrétní rozvrhovací problémy z praxe.
Výstupy z učení
Absolvent bude seznámen z problematikou rozvrhování z teoretického i praktického pohledu.
Absolvent bude umět identifikovat a popsat různé rozvrhovací problémy, které se vyskytují v praxi.
Absolvent bude znát obecně použitelné metody pro řešení rozvrhovacích problémů v průmyslu a ve službách.
Absolvent bude znát algoritmy a řešící metody pro konkrétní rozvrhovací problémy jako je plánování projektu, rozvrhování provozu na montážní lince nebo rozvrhování výuky.
Absolvent bude schopen s pomocí nastudovaných algoritmů a metod rozvrhovací problémy vyřešit.
Osnova
  • Příklady a popis problému rozvrhování, Grahamova klasifikace rozvrhovacích problémů.
  • Obecné řešící metody: řídící pravidla, matematické programování, lokální prohledávání, programování s omezujícími podmínkami.
  • Plánování projektu: reprezentace projektu, kritická cesta, kompromis mezi časem a cenou, pracovní síla.
  • Plánování úloh: řídící pravidla, metoda větví a mezí, matematické programování, posunování kritického místa.
  • Rozvrhování montážních systémů: montážní linka s flexibilním a s fixním časem.
  • Rezervace: intervalové rozvrhování, rezervace s rezervou.
  • Timetabling: identické vs. specifické zdroje, vazba na rezervační systémy. Rozvrhování výuky a univerzitní rozvrhování předmětů.
  • Rozvrhování zaměstnanců.
Literatura
  • PINEDO, Michael. Planning and Scheduling in Manufacturing and Services. Springer, 2005. Springer Series in Operations Research. info
Výukové metody
Předmět je vyučován ve formě standardní přednášky. Přednáška je zejména orientována na výuku metod řešení a algoritmů pro různé typy rozvrhovacích problémů. Přednášky zahrnují i příklady na procvičení studovaných metod. Rozsáhlá sbírka příkladů pokrývající celé učivo umožňuje samostatné procvičení probírané látky.
Pro online výuku budou předem k dispozici videa z přednášek. Studenti budou mít před přednáškou sadu otázek, kterým se budeme v průběhu výuky postupně věnovat ve formě diskuse. Projdeme tak společně přednášku postupně s pomocí těchto otázek a a dalších doplňujících dotazů.
Metody hodnocení
Celkový počet bodů za domácí úkoly a za závěrečnou písemku určuje hodnocení, které je předpokládáno následující: A 90 a více, B 80-89, C 70-79, D 60-69, E 50-59. V průběhu semestru budou zadány dvě domácí úlohy. Za jednu domácí úlohu lze získat až 10 bodů. Každý student je povinen získat za domácí úlohy alespoň 8 bodů z celkového počtu 20 bodů.
Během semestru může každý student získat 2 bonusové body za aktivitu na jedné přednášce (např. reakce na více jednoduchých dotazů nebo dotazy studentky/a na vyjasnění látky, reakce na jeden složitější dotaz). Lze získat až cca 24 dalších bonusových bodů za aktivitu na proběhlých přednáškách.
Závěrečná zkouška bude přizpůsobena online výuce a počtu zapsaných studentů. Při nižším počtu studentů bude zkouška online ústně, při vyšším počtu pak písemně. Závěrečná písemná zkouška se skládá z cca 7 příkladů a je možné za ni získat až 80 bodů. Úspěšné ukončení předmětu vyžaduje získání alespoň 40 bodů za závěrečnou písemnou práci. Typy otázek: příklad na výpočet konkrétního rozvrhu (zadán problém, případně i metoda); srovnávací; algoritmy; pojmy. K dispozici je sbírka cca 240 vzorových příkladů, na jejichž základě budou sestavovány písemné práce.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/el/fi/jaro2021/PA167/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.