PV083 Graphic Design II

Fakulta informatiky
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
Daniel Ricardo Echeverri Giraldo, PhD (přednášející), doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (zástupce)
Garance
MgA. Jana Malíková
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PV083/01: Út 14. 9. až Út 7. 12. Út 10:00–11:50 C403, Út 10:00–11:50 C405, D. Echeverri Giraldo
PV083/02: St 15. 9. až St 8. 12. St 14:00–15:50 C405, St 14:00–15:50 C403, D. Echeverri Giraldo
Předpoklady
PV078 Grafický design I &&SOUHLAS
Subject "Graphic Design" presupposes creativity as well as respecting the nature of the subject including a manual work depending on the set task. Prerequisite PV078
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 70 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course is a follow-up of the course Graphic Design I. It focuses on corporate identity and creating a graphic manual. At the end of the course students: - will know how to design a symbol, logotype, and their combination; - will be able to apply pictograms and logotype to various media; - will understand the principles of graphical manual design; - will gain the practical experiences with various graphics tools.
Výstupy z učení
A student will be: - orientated in a corporate design terminology; - know how to design a symbol or logotype or their combination; - be able to apply symbol or logotype to various media; – create an electronic version of design manual; – able to reproduce print data; - gain the practical experiences with various graphics tools in Adobe Illustrator, InDesign, and Photoshop CS6.
Osnova
  • Creating sign or logotype.
  • Construction and codification of a sign or logotype.
  • Graphics manual.
  • Creation of stationery and advertising material.
  • Presentation of sign or logotype.
Literatura
    povinná literatura
  • 22nd International Biennale of Graphic Design in Brno 2006 :poster/corporate identity/information and advertising graphics : 13.6.-15.10.2006. Brno: Moravská galerie v Brně, 2006, 220 s. ISBN 80-7027-150-7. info
  • The rise of asian design. Hong-Kong: HKDA Awards, 2005, 483 s. ISBN 9889705478. info
  • Corporate identity 4 :an international compilation of corporate identity programs : ein internationale auswahlvon identitätsonzepten: panorama international des concepts d'identité institutionnelle. New York: Graphis, 2001, 249 s. ISBN 1-888001-70-4. info
  • The best in world trademarks :corporate identity : brand identity. Seoul .: Millim Publishing Company, 2000, 295 s. ISBN 89-951198-2-9. info
    neurčeno
  • 18th International Biennale of Graphic Design : poster, corporate identity, information and advertising graphics : Uměleckoprůmyslové muzeum, Pražákův palác, Místodržitelský palác, 24.6.-27.9. 1998 (Souběž.) : 18. mezinárodní bienále grafického designu :. info
  • 20th International Biennale of graphic design Brno 2002 : poster, corporate identity, information and advertising graphics : Brno capital of visual communication 2002 (Souběž.) : 20. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2002 : plakát, firemní, inf. info
  • LIDWELL, William, Kritina HOLDEN a Jill BUTLER. Univerzální principy designu : 125 způsobů jak zvýšit použitelnost a přitažlivost a ovlivnit vnímání designu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 272 s. ISBN 9788025135402. info
  • SUTNAR, Ladislav. Ladislav Sutnar v textech : (mental vitamins). Edited by Iva Knobloch. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2010, 267 s. ISBN 9788071010951. info
  • Reviewing graphics in Britain. Edited by Marc Valli - Richard Brereton. New York: Actar, 2010, 288 s. ISBN 9788496954786. info
  • Stationery design now! : stationery all over the world = Briefpapier aus der ganzen Welt =Papier à lettres du monde entier. Edited by Julius Wiedemann - Jürgen Dubau - Valérie Lavoyer. Köln: Taschen, 2010, 383 s. ISBN 9783836518970. info
  • ZÁRUBA, Alan, Michal RICHTR a Dagmar KOUDELKOVÁ. CI.CZ 1990-2007 : firemní styl v České republice. Edited by Tomáš Machek. Praha: CI.CZ,s.r.o., 2008, 234 s. ISBN 9788025418352. info
  • Short'N'Strong : taste the real italian corporate identity! Translated by Antonietta Sciuva. Modena: Red Publishing, 2008, 312 s. ISBN 9788888492100. info
  • STOKLOSSA, Uwe. Advertising : new techniques for visual seduction. Edited by Thomas Rempen, Translated by David Wilson. London: Thames & Hudson, 2007, 270 s. ISBN 9780500513408. info
  • Logomania : italien signs. Edited by Carlo Branzaglia, Translated by Antonietta Sciuva. Modena: Red Publishing, 2006, 287 s. ISBN 8888492054. info
  • SVOBODA, Václav. Corporate identity : učební text. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, 67 s. ISBN 8073181061. info
  • New logo : a collection of corporate identities. Singapore: Page One Publishing, 2004, 320 s. ISBN 9812451226. info
  • WHEELER, A. Designing brand identity: a complete guide to creating, building, and maintaining strong brands. 1. vyd. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2003, 229 s. ISBN 0-471-21326-8. info
  • FIELL, Charlotte a Peter FIELL. Graphic design for the 21century : 100 of the world's best graphic designers. Köln: Taschen, 2003, 637 s. ISBN 3822816051. info
  • Japanese graphics now! Edited by Gisela Ruth Kozak - Julius Wiedemann. Köln: Taschen, 2003, 607 s. ISBN 3822825891. info
  • American corporate identity 2003. Edited by David E. Carter. New York: Harper Collins International, 2002, 320 s. ISBN 0060081252. info
  • MYERSON, Jeremy a Graham VICKERS. Rewind forty years of design & advertising. London: Phaidon Press Limited, 2002, 512 s. ISBN 0714842710. info
  • The best in world trademarks :corporate identity : brand identity. Seoul .: Millim Publishing Company, 2000, 295 s. ISBN 89-951198-2-9. info
  • The best in world trademarks :corporate identity : brand identity. Seoul: Millim Publishing Company, 2000, 295 s. ISBN 89-951198-1-0. info
  • MORGAN, Conway Lloyd. Logos :logo, identity, brand, culture. Crans-Pres-Celigny: Rotovision, 1999, 160 s. ISBN 2-88046-328-9. info
  • MOLLERUP, Per. Marks of excellence : the history and taxonomy of trademarks. London: Phaidon Press Limited, 1997, 240 s. ISBN 0714838381. info
Výukové metody
Work in a studio: Assignment, consultation, working on the assignment (usage of graphics software), assignment completion. Students consult the assignment with teachers and take their remarks into account. Final digital presentation.
Metody hodnocení
Exam assessment based on digital presentation. Assignment results stored on a preferred medium.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://agdm.fi.muni.cz/
Přednost při zápisu předmětu PV083 bude udělen studentům, kteří absolvovali předměty PV078 (Grafický design I.), PV066 (Typografie I.) a PV084 (Písmo I.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.